Latvijas Universitātes Gada balva – skolotājai Gundai Kupčai

6. februārī Latvijas Universitātes (LU) darbinieku pilnsapulcē tika apbalvoti labākie augstskolas zinātnieki un darbinieki, kā arī skolotāji, kas devuši nozīmīgu ieguldījumu jauno studentu sagatavošanā. Eksakto zinātņu grupā LU balvu «Gada skolotājs» saņēma Tukuma Raiņa ģimnāzijas bioloģijas skolotāja Gunda Kupča.

6. februārī Latvijas Universitātes (LU) darbinieku pilnsapulcē tika apbalvoti labākie augstskolas zinātnieki un darbinieki, kā arī skolotāji, kas devuši nozīmīgu ieguldījumu jauno studentu sagatavošanā. Eksakto zinātņu grupā LU balvu «Gada skolotājs» saņēma Tukuma Raiņa ģimnāzijas bioloģijas skolotāja Gunda Kupča.

Kad lūdzām viņu pastāstīt par šo balvu, skolotāja atzina, ka par apbalvojumu bijusi pārsteigta, jo, tāpat kā citi skolotāji, strādājot ne jau apbalvojumu dēļ. Tomēr esot lepna, ka tā piešķirta Raiņa ģimnāzijai:

– LU bija pētījusi, kā skolēni kārtojuši centralizētos eksāmenus un cik no viņiem iestājušies LU, tāpat komisija guvusi zināmu priekšstatu, aptaujājot pirmkursniekus.

Tomēr skolēni, kam ir interese par šo mācību priekšmetu, jāpamana, jāvirza…

– Notiek dažādi. Piemēram, biologos mācās tāds Mārtiņš Zagorskis, kura interesi par bioloģiju varēja pamanīt jau pamatskolā. Tur pat nekas cits nevarēja iznākt. Bet citreiz bērns īsti nezina, ko grib, īstā interese parādās mācību procesā. Varbūt tāpēc, ka bērni redz manu interesi par bioloģiju… Ir arī tādi skolēni, kas piedalās vairākās mācību olimpiādēs, taču esam vienojušies ar citiem skolotājiem, ka ļoti talantīgus bērnus nesūtām uz visām pusēm, bet ļaujam izvēlēties, ko paši vēlas. Zvaigznes skolā ir retums, jāstrādā ar visiem vienādi. Bieži vien izteiktāka interese parādās pēdējās klasēs, jo laika vairs nav – kaut kur jāsprūk. Mūsu skolas priekšrocība, ka izglītības programmā bioloģiju apgūst padziļināti – ne divas, bet četras stundas nedēļā, tad arī skolotājs var strādāt vairāk un pamatīgāk.

Kad valstī ir krīze un daudzi augstskolu beidzēji paliek bez darba, iespējams, savas izvēles dēļ, ar ko motivējat skolēnus mācīties bioloģiju?

– Nekad neesmu motivējusi iet tur vai tur. Audzināšanas stundās skolotāji iepazīstina ar tendencēm darba tirgū, ar tām profesijām, kas ir pieprasītas. Es varbūt vairāk sliecu uz medicīnu, ne tik daudz uz bioloģiju, jo tad jābūt drusku ar to apsēstam.

Kas jūs pašu tai piesaistīja?

– Sākumā biju iecerējusi mācīties medicīnu, bet tad pārbaudīju sevi praktiski – vasarā strādāju par sanitāri bērnu nodaļā. Tur arī sapratu, ka emocionāli neizturēšu, tāpēc izvēlējos kaut ko līdzīgu. Mana māsīca bioloģijas fakultātē jau mācījās un stāstīja, cik tur interesanti, labi un jauki. Tur bija burvīgi pasniedzēji.

Kura joma bioloģijas kursā jums ir tā tuvākā?

– Ģenētika, dzīvnieku daudzveidība, vispārīgā bioloģija.

Un skolēniem?

– Viss, kas saistīts ar cilvēka organismu, anatomija, protams, dzimumattiecības ir visiem aktuālas. Mēs runājam tā, kā bioloģiskas stundās par to būtu jārunā, nevis tikai skaistiem vārdiem vien… Un viņi to arī pieņem.

Tātad tas laiks, kad skolotājs lika šīs lappuses mācību grāmatā pāršķirt vai izlaist, ir pagājis?

– Zinu, arī pašai tā bija. Bet tas nav īsti labi.

Skola iesaistījusies Dabaszinātņu projektā, kas noteikti paver lielākas iespējas arī bioloģijas mācīšanā.

– Kas attiecas uz mācīšanu un ieinteresēšanu, materiāli tehniskā bāze skolā ir tik laba, ka var skolēnus ieinteresēt. Mēs varam rādīt filmas, ir uzskates materiāli, bērniem patīk laboratorijas darbi, iespēja izmantot mikroskopus. Un arī bērni ir aktīvi – viņiem patīk jaunākie pētījumi. Viņi gan vaicā, gan izstāsta ko tādu, ko neesmu pat dzirdējusi. Iesaistās arī projekta darbu rakstīšanā 11. klasē.

Bioloģija ir viens no tiem mācību priekšmetiem, kas nav gluži galvenais – kā matemātika vai latviešu valoda. Vai esat jutusi, ka arī bērni to uzskatītu par kaut ko "vieglāku"?

– Pamatskolā bioloģija ir bioloģija, bet vidusskolā atbilstoši jaunajai programmai tā ir saistīta matemātiku, fiziku, ķīmiju. Un tad bērni saprot, ka vairs tik vienkārši nav un ka jāsaredz kopsakarības. Taču es negribētu bioloģiju kaut kā īpaši izcelt, jo jebkurš mācību priekšmets ir svarīgs. Tas arī attiecas uz centralizēto eksāmenu šajā mācību priekšmetā. Lai gan – es tur piestrādāju un saku, ka viegli nebūs – būs grūti. Lai nav tā, ka skolēns sadomājas par vieglumu, bet beigās – nekā.

Varbūt tā atbaidāt?

– Bet tā ir realitāte. Protams, vienlaikus arī iedrošinu, sakot, ka skolai vienmēr bijuši labi rezultāti. Pats galvenais gan ir mācīties…

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *