Bez autobusa laukos neiztikt

Laikā, kad pie darba vietas jāturas visiem spēkiem, nav mazsvarīgi, kā līdz tai nokļūt, īpaši tad, ja nav sava auto. Dārgas biļešu cenas autobusos, neregulāri reisi vai to atcelšana apdraud iespēju strādāt vispār vai atrast darbu. Tāpat kā apdraud tikšanu uz skolu, rajona pilsētām, kaut kad – arī nokļūšanu novada centrā.

Laikā, kad pie darba vietas jāturas visiem spēkiem, nav mazsvarīgi, kā līdz tai nokļūt, īpaši tad, ja nav sava auto. Dārgas biļešu cenas autobusos, neregulāri reisi vai to atcelšana apdraud iespēju strādāt vispār vai atrast darbu. Tāpat kā apdraud tikšanu uz skolu, rajona pilsētām, kaut kad – arī nokļūšanu novada centrā.

Pavisam drīz rajona robežās spēkā stāsies jauns līgums par pasažieru pārvadāšanu, taču – kādas būs cenas, vai paliks visi iepriekšējie maršruti, šajā krīzes situācijā vēl nav zināms.

Konkursā – tikai viens piedāvājums

Konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Tukuma pilsētas un rajona maršrutos noslēdzās 15. janvārī, par uzvarētāju, kā stāstīja rajona padomes speciāliste Santa Bumbure, atzīts vienīgā piedāvājuma iesniedzējs – SIA «Tukuma auto». 27. janvārī rezultāti publicēti. Ja 30 dienu laikā tie netiks pārsūdzēti, februāra beigās slēgs līgumu. Lēmumu par konkursa rīkošanu Tukuma rajona padome pieņēma 2008. gada 17. septembrī, kad noteica, ka konkursa uzvarētājs iegūs tiesības 12 gadus pārvadāt pasažierus 43 reģionālās nozīmes un sešos Tukuma pilsētas maršrutos.

Sarunā ar SIA «Tukuma auto» valdes priekšsēdētāju Ilgvaru Kalniņu uzzinājām, ka pēc starppilsētu pārvadājumu zaudēšanas finansiālā situācija uzņēmumā nav vienkārša – atlaisti vairāki šoferi, darbiniekiem samazinātas algas, tikšot pārskatīti arī maršruti un cenas. Lai arī ceļa malā skolēni noteikti nepalikšot, nerentablie reisi, kuros brauc tikai daži cilvēki, varētu tikt slēgti.

Strādā tikai vietējā tīkla

Kas uzņēmuma darbībā mainījies šogad?

– Strādājam tikai vietējās nozīmes maršrutu tīklā, no jaunā gada – vieni paši.

Līdz šim brauca arī «Satiksme K», «Rats A», «Transports Tukums». Kāpēc vairs nebrauc šie uzņēmumi?

– «Satiksme K» brauca starppilsētu reisos, «Rats A», kas līdz šim brauca Abavciemā, darbību pārtrauca, šis cilvēks strādā pie mums. SIA «Transports Tukums» bija daži pilsētas un Tumes reisi, bet mēs vairs apakšlīgumu neatjaunojām, to nepagarinājām arī ar SIA «KandAuto».

Pēc līguma, ko padome ar jums plāno noslēgt, būs vairāk maršrutu?

– Pieļauju, ka mazāk – cik būs naudas, būs arī reisu. Pirmajā mēnesī valsts iedeva 70% no starpības starp izmaksām un ieņēmumiem, tā ka galus nevar savilkt. Ļoti izjūtam, ka vairs nav starppilsētu maršrutu. Turklāt decembrī bija daudzas brīvdienas, maz pasažieru, maz naudas. Janvāra kopsavilkuma vēl nav, taču zinām, ka dažas dienas ar autobusu pilsētā vai laukos braukuši viens, divi cilvēki. Tāds reiss būtu jāslēdz.

Varbūt ērtāk palaist mazo busiņu, nevis lielo, un reisu saglabāt?

– Jau laižam, bet reizēm mazais jāsūta tālākā reisā, lai brauciens atmaksājas un lai nav dažu cilvēku dēļ jādzen lielais autobuss. Cenšamies tā darīt vakaros, svētdienās. Pamazām lielo vietā nāk mazie – 22 līdz 24-vietīgi.

Zināms, kurus maršrutus slēgs un kad?

– Iespējams, tāds būs Vāne-Kandava pirmdienās un piektdienās, maz pasažieru ir maršrutā Tukums-Zante pirmdienās un ceturtdienās agrajos rīta reisos, arī Tukuma eksperimentālajā maršrutā uz Ozoliņiem pa Smilšu ielu. Tas varētu notikt no 1. marta. Bet varētu arī nenotikt.

Bet kā bērni tiks uz skolu?

– Ja mums nebūs naudas, pagasti būs spiesti vest.

Vai augs arī biļešu cenas?

– Noteikti, jo to noteicis pasūtītājs – Tukuma rajona padome.

Ja līgums tiks noslēgts, būsiet rajonā vienīgais pārvadātājs. Kādas būs jūsu prioritātes? Lielas bažas, vai skolēni nepaliks ceļa malā?

– Pats galvenais – laikus tikt skaidrībā ar novadu reformu un skolu pastāvēšanu. Esmu interesējies, šķiet, mūsu rajonā skolu skaits nesamazināsies, tā ka nekas nemainīsies. Patlaban vadājam bērnus uz Sēmes, Tumes, Smārdes, Zemītes, Degoles, Kandavas, Cēres skolu. Domāju, bērnus vadās vienmēr.

Iedzīvotāji pārmet, ka ar autobusu brauktu, taču – nav saraksta. Kā lai zina, cikos tas atiet?

– Redziet, šai ziņā mums būtu vajadzīga sarakstu fabrika, jo mēs nespējam tik daudz no jauna uzlīmēt, cik tos saplēš, norauj vai iznīcina, reizēm pat kopā ar visu stabu. Nav tiesa, ka mēs tos neatjaunojam. Pavasarī tos noteikti izliksim atkal.

Tiesu darbi turpinās

Ciktāl nonākusi tiesāšanās par starppilsētu maršrutiem?

– Tiesa aizliedza Valsts Autotransporta direkcijai slēgt līgumu ar konkursa uzvarētājiem. Mēs lūdzām līdz tiesvedības pabeigšanai atļaut pārvadājumus turpināt, bet direkcija teica, ka ar strīdā iesaistītajām pusēm līgumus neslēgs. Un noslēdza ar «Liepājas autobusu parku» un «Jelgavas autobusu parku». Bet – tā ir acu apmānīšana. Līgumus noslēdza ar vieniem, bet brauc citi – uz Tukumu «Nordeka», bet uz Bausku – «Blagovest Tur». Un ir zināms, kāpēc – valsts šobrīd paredzējusi 15 miljonus latu, lai kompensētu pārvadātāju zaudējumus. Līdz 2008. gadam nekādu kompensāciju nebija, pērn sāka kompensēt – saņēmām Ls 11 000. Tātad tas ir valsts garantēts bizness, jo vairs nav jāuztraucas ne par ko. Direkcija apstiprina maršrutu, nosaka biļetes cenu un samaksā starpību starp ieņēmumiem un izdevumiem.

Jūs turpināt tiesāties?

– Iesniedzām sūdzību Satiksmes ministrijā. 22. janvārī viņiem vajadzēja atbildēt; tā kā atbildes nav, jurists gatavo prasību tiesai par abu līgumu atcelšanu. Gaidām arī, kad Administratīvā rajona tiesa pieņems gala lēmumu mūsu (prasību tiesai iesniedza SIA «Tukuma auto», SIA «Ogres autobuss», SIA «Aizkraukles ATU», SIA «AIPS», SIA «Autotransporta firma Jūrmala SV». – Red.) prasības divos pirmajos punktos – atzīt par nelikumīgu MK rīkojumu par valsts sadalīšanu lotēs un konkursa nolikumu. Trešo punktu, kurā apstrīdējām noslēgto līgumu ar konkursa uzvarētājiem, Administratīvā rajona un apgabaltiesa atzina par pamatotu un uzdeva līgumus atcelt.

Kas notiks ar jūsu lielajiem autobusiem?

– Pagaidām vēl turam, jo žēl pārdot, turklāt tagad tas būtu jādara zem cenas. Arī pa lauku ceļiem tos laist nevar. Ceram, ka vasarā būs rosība tūrisma jomā.

Dzirdēts, ka samazinājāt darbinieku skaitu?

– 11 esam atbrīvojuši, vēl pa kādam vajadzētu. Par 20% samazinājām algas.

Vai tiesa, ka daļa darbinieku aizgājuši uz «Nordeku»?

– Jā, Ilze (pasažieru pārvadājumu daļas vadītāja Ilze Bolšteina. – Red.) no autoostas aizgāja. Ja cilvēks tā vēlas, neko nevaru darīt.

Šoferi arī?

– Laikam kāds aizgāja, jo iepriekš arī šoferus bijām atbrīvojuši.

Varbūt vajadzēja ar «Nordeku» vienoties?

– Neviens netaisījās vienoties.

Iepriekšējoreiz, kad runājām, teicāt, ka tāds ierosinājums bijis?

– Nē, piedāvājuma nebija.

Komentāri

  1. rodās sajūta ka arī šo biznesa virzienu regulē izglītības ministrijas vadošais tēls, kas ļoti atbalsta kādu mums zināmu konkrētu uzņēmumu!!!
    Bet nu tas jau tikai tāds sapnītis…

  2. Lai pasažieriem nav jāklausās nepieklājīgā un rupjā bļaušanā, varbūt gados vecos un nervozos šoferus var nomainīt pret jaunākiem un pieklājīgākiem? Tagad jau ir izvēle!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *