Plāno pārskatīt autobusu maršrutus

29. maijā laikraksta redakcijā notika telefonakcija, kurā uz jautājumiem par sabiedriskā transporta maršrutiem, reisiem rītos un vakaros, kā arī citiem jautājumiem atbildēja VSIA «Autotransporta direkcija» Sabiedriskā transporta plānošanas nodaļas vadītājs Jānis Lagzdons, vadošais maršrutu tīkla plānotājs Lotārs Dravants, sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Plone, kā arī SIA «Tukuma auto» izpilddirektors Rolands Melderis.

29. maijā laikraksta redakcijā notika telefonakcija, kurā uz jautājumiem par sabiedriskā transporta maršrutiem, reisiem rītos un vakaros, kā arī citiem jautājumiem atbildēja VSIA «Autotransporta direkcija» Sabiedriskā transporta plānošanas nodaļas vadītājs Jānis Lagzdons, vadošais maršrutu tīkla plānotājs Lotārs Dravants, sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Plone, kā arī SIA «Tukuma auto» izpilddirektors Rolands Melderis.

Maršrutu tīklu izvērtēs un samazinās

Kāda ir situācija sabiedriskā transporta jomā šobrīd?

J. Lagzdons:

– Galvenais raksturojums ir, ka nepietiek līdzekļu tam maršruta tīkla apjomam, kāds ir šobrīd. Tā laikam ir tā galvenā iezīme, ar kuru tagad lielā mērā darbojamies.

L. Dravants:

– Sabiedriskā transporta maršrutu apjoms varbūt ir par lielu, bet varbūt naudas ir par maz, lūk, tāda ir dilemma. Mums šobrīd ir aktuāli sabalansēt pārvadājumu apjomu ar valsts budžeta līdzekļiem. Un šis pārvadājumu apjoms ir starppilsētu autobusi, tādi, piemēram, kā Rīga-Tukums, vietējie autobusi – kā Tukums -Zemīte, dzelzceļa pārvadājumi, lielo pilsētu pārvadājumi, kā arī tās braucēju kategorijas, kam valsts ir noteikusi atvieglojumus – bērni bāreņi, pirmsskolas vecuma bērni, invalīdi, politiski represētie, daudzbērnu ģimenes. Visam tam no budžeta tiek piešķirti 86 miljoni eiro, bet reālā vajadzība būtu 104 miljoni eiro.

– Tā kā līdzekļu trūkst, jums ir jāizvērtē un vienlaikus arī jāsamazina maršrutu tīkls – vismaz publiski tā ir izskanējis?

J. Lagzdons:

– Patiesībā mēs to izvērtējam jau vairākus gadus, un ļoti bieži runājam ar pārvadātājiem – Meldera kungs neļaus samelot, bet šogad mēs to darām intensīvāk. Kas attiecas uz maršrutu samazinājumu, virziens ir iezīmēts – tiek runāts par apjoma samazināšanu ne vairāk kā 5% apmērā, līdz ar to nav pamata teikt, ka kāds paliks bez sabiedriskā transporta, vienkārši tur, kur maršruts nav tik efektīvs vai kur ir daudz reisu, to būs mazliet mazāk nekā šobrīd.

L. Dravants:

– Tikko bija publicēti iedzīvotāju skaita dati un, ja nemaldos, Latvijā ir atkal par  16 000 vai 19 000 iedzīvotāju mazāk. Ja šī līkne visu laiku iet mazumā, bet nobraukto kilometru daudzums nesamazinās, tad starpība, kas netiek nosegta ar finansējumu, paliek arvien lielāka.

Autobusos – lielāka maksa

–  Vai ir plānotas biļešu cenu izmaiņas?

– Tuvākajā laikā Sabiedriskā transporta padome izskatīs iespēju veikt nelielas izmaiņas biļešu cenās braucienos mazajos attālumos no reģionālās nozīmes centriem, un Tukums ir šajā skaitā.

– Vilcienos vai autobusos?

J. Lagzdons, L. Dravants:

– Autobusos. Tiek plānots palielināt cenu par pieciem centiem vienam braucienam no Tukuma uz Jauntukumu, MRS, Lauktehniku, Durbi, Ozoliņiem, kur cena šobrīd ir 55 centi, bet būs – 60 centi. Tas ir stāsts par kopējo politiku un cenas vienādošanu, un tas attieksies ne tikai uz Tukumu, bet uz visiem reģionālajiem centriem. Turklāt arī likumā ir noteikts – ja naudas budžetā ir nepietiekami, ir pasākumi, kas ir jāveic, pirms mēs finansējumu pieprasām no valsts. Un pirmie divi pasākumi ir apjoma pārskatīšana un pakalpojuma cenas pārskatīšana.

– Bet valsts pārvadātājam piemaksā – 2017. gadā SIA «Tukuma auto» tie bija 1 376 000 eiro par visiem līgumiem.

– Tā ir summa par visiem līgumiem kopā – par pārvadājumiem Kuldīgas, Saldus un Tukuma reģionā, kā arī par starppilsētu reisiem lotē «Centrs».

– Šo dotāciju valsts samaksā laikus un pilnā apjomā?

– Kā jau minējām, valsts piešķir 86 miljonus eiro, bet vajag 104 miljonus eiro, līdz ar to visiem vienādi netiek kāda daļa uzreiz samaksāta – valsts samaksā ar laika nobīdi – tas var ievilkties līdz nākamā gada rudenim.

– Jūsu darbībai tas netraucē?

R. Melderis:

– Traucē, protams, jo kādam par izdevumiem ir jāmaksā. Un tad esam spiesti izdzīvot ar saviem līdzekļiem, no uzkrājumiem vai pakalpojumu sniegšanas.

 

Vairāk lasiet piektdienas, 8. jūnija, laikraksta numurā ŠEIT.

Komentāri

  1. jauntukuma bieži vien autobuss kavē!!!!! gadijās nokavēt vilcienu…… un daži maršruti no jauntukuma un uz to …galīgi nesakrīt ar vilcienu laikiem . ! tas ir stulbi !

  2. Sestdienās noņemts vienīgais autobuss ar kuru cilvēki brauca uz tirgu, Tagad jābrauc uz Tukumu 9 10., atpakaļ tikai 13.01.Tātad tie, kam nav mašīnas – mierīgi sēž mājās un vēl atbalsta .vispirms .pagasta valdību. Kura pie pieturām nestāv!
    Jauki!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *