sandeepdmisra.wordpress.com

Pakāpeniski palielinās valsts finansējumu pedagogu darba samaksai

Īstenojot Vispārējās un profesionālās izglītības pedagogu motivācijas, atalgojuma un profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sasaistes programmu, tiks izveidota jauna pedagogu atalgojuma sistēma, pakāpeniski palielinot valsts finansējumu pedagogu darba samaksai, kā arī nodrošinot kvalitatīvu izglītības procesu un paaugstinot pedagogu profesijas prestižu.

Īstenojot Vispārējās un profesionālās izglītības pedagogu motivācijas, atalgojuma un profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sasaistes programmu, tiks izveidota jauna pedagogu atalgojuma sistēma, pakāpeniski palielinot valsts finansējumu pedagogu darba samaksai, kā arī nodrošinot kvalitatīvu izglītības procesu un paaugstinot pedagogu profesijas prestižu. Programmā plānotos pasākumus IZM virzīs apstiprināšanai valdībā kā jaunās politikas iniciatīvas, kuru īstenošanai 2014. gadā papildus nepieciešami 9,9 milj. latu, 2015. gadā 45,4 milj. latu, savukārt 2016. gadā – 98,8 milj. latu.

28. maijā valdībā tika izskatīts informatīvais ziņojums par Vispārējās un profesionālās izglītības pedagogu motivācijas, atalgojuma un profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sasaistes programmas izstrādi un ieviešanu. Informatīvo ziņojumu IZM izstrādājusi sadarbībā ar sociālajiem partneriem – Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (LIZDA) un Latvijas izglītības vadītāju asociāciju (LIVA). Programma veidota kā pasākumu kopums, kuru ieviešana plānota sasaistē ar reformām, paredzot papildu finansējumu. Reformas un papildu finansējuma piesaiste plānota vairākos soļos.

“Pedagogu atalgojuma palielinājums ir viena no manām prioritātēm ministra amatā. Esmu pateicīgs mūsu sociālajiem partneriem, arodbiedrībām par aktīvu iesaisti un darbu pie jaunās atalgojuma un motivācijas sistēmas. Kā jau esam vienojušies, saruna ar LIZDA un LIVA turpināsies un mēs meklēsim optimālos risinājumus, vienkāršojot un pilnveidojot atalgojuma sistēmu,” uzver izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis.

Reformas plānots uzsākt īstenot jau 2013. gadā, lai nodrošinātu, ka mērķdotācija pedagogu darba samaksai tiek sadalīta caurskatāmi, un izlīdzinātu lielo diferenciāciju starp zemāko un augstāko samaksu par likmi novados un republikas pilsētās. Pirmais no plānotajiem soļiem ir esošo koeficientu apmēru pārskatīšana, tādējādi uzsākot sistēmas vienkāršošanu un nodrošinot finanšu pārdales caurskatāmību. Par šiem jautājumiem ministrijai ar LIZDA un LIVA vēl notiek diskusijas, meklējot optimālāko risinājumu, kas ļaus sakārtot finansējuma sistēmu iekšienē, lai turpmākajiem gadiem pieprasītais papildu finansējums pedagogu atalgojumu ļautu palielināt pēc visiem saprotamiem un vienkāršiem principiem.

Kā nākamais solis plānota pakāpeniska pedagogu atalgojuma palielināšana, sasaistot to ar profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sistēmu – iegūto kvalitātes pakāpi. Jau šobrīd pedagogi, kuri ieguvuši 4.un 5. kvalitātes pakāpi Eiropas Sociālā fonda projekta ietvaros, saņem piemaksu 8 un 12% apmērā. No 2013. gada 1. septembra piemaksu saņems arī 3 kvalitātes pakāpi ieguvušie pedagogi. Savukārt no 2014. gada 1. septembra piemaksu plānots nodrošināt arī tiem pedagogiem, kas 2., 3., 4. un 5. kvalitātes pakāpi ieguvuši pēc projekta noslēguma – pārejas periodā.

Programmā kā svarīgs solis izvirzīti pedagogu konkurētspējas paaugstināšanas atbalsta pasākumi, tajā skaitā – nodrošinot atbalstošu, motivējošu darba vidi un sociālo atbalstu.

No 2014. gada 1. septembra plānots palielināt zemāko mēneša algas likmi no 280 latiem uz 310 latiem, turpinot vienkāršot principa „nauda seko skolēnam” piemērošanu.

Kā nākamais reformu īstenošanas solis turpmākajos gados plānota pakāpeniska pāreja uz citu pedagogu darba laika noteikšanu, nodrošinot pāreju uz darba samaksas aprēķināšanu atbilstoši Darba likumam, t.i., 40 stundu darba nedēļu.

IZM uzsver, ka ir paveikts liels darbs vispārējās un profesionālās izglītības pedagogu motivācijas, atalgojuma un profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sistēmas sasaistes izveidē, un saka lielu paldies par sadarbību sociālajiem partneriem – LIVA un LIZDA. Kaut gan par vairākiem jautājumiem ilgstoši noritējušas un vēl turpinās diskusijas, tomēr visas iesaistītās puses strādā, lai sasniegtu kopējus mērķus – pakāpeniski palielinātu valsts finansējumu pedagogu darba samaksai, nodrošinātu kvalitatīvu izglītības procesu un paaugstinātu pedagogu profesijas prestižu.

Vispārējās un profesionālās izglītības pedagogu motivācijas, atalgojuma un profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sasaistes programma tiek izstrādāta, pamatojoties uz IZM, LIZDA un LIVA 2012. gada 4. jūlijā parakstīto sadarbības Memorandu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *