Un kur vēl tilti vareni…

Irlavas pagasta teritorijā Abavu šķērso seši tilti. Vēl esot viens – slepenais, bet to irlavnieki neizpauž… Mūrnieku tilts, kurš nu tiek atjaunots, ir viens no vecākajiem tiltiem Latvijā. Tas pārsliets pāri Abavai 19. gadsimta otrajā pusē. Ir vēl tilts, kas ved uz nekurieni, bet par to citreiz…

Irlavas pagasta teritorijā Abavu šķērso seši tilti. Vēl esot viens – slepenais, bet to irlavnieki neizpauž… Mūrnieku tilts, kurš nu tiek atjaunots, ir viens no vecākajiem tiltiem Latvijā. Tas pārsliets pāri Abavai 19. gadsimta otrajā pusē. Ir vēl tilts, kas ved uz nekurieni, bet par to citreiz…

Jānis Klētnieks savā grāmatā «Tilti Latvijā» raksta: "Vecākie Latvijā ir akmens mūra tilti. Tie būvēti pār nelieliem strautiem, upītēm, gravām, tikai atsevišķos gadījumos pāri pār lielākām upēm. Izplatītākie ir akmens mūra tilti ar vienu vai divām arkām. Tilti mūrēti kaļķu javā ar laukakmeņiem un kaļķakmeņiem, nereti izmantoti arī ķieģeļi."
Mūrnieku tilts ir divloku akmens mūra tilts, kas atrodas Džūkstes-Irlavas-Jaunsātu ceļa 26,7. km. Tilta garums – 17,9 m. Tajā labi saglabājušies no granīta kaltie aizsargstabiņi. Pēc speciālistu atzinumiem Mūrnieku tilts pagaidām ir vienīgais tik garš pār samērā šauru upi.
Šobrīd tilta atjaunotne rit pilnā sparā. Pašu tiltu remontē firma «MA-TAKA», bet pievadceļu un uzbrauktuves – ceļu būves firma «Šlokenbeka».
«MA-TAKA» izpilddirektors Māris Vihmanis lepojas, ka firmas atjaunotnes klāstā ir tilts pār Abavu Kandavā, tilts Bēnē un patlaban firma arī restaurē tiltu pāri Ventai Kuldīgā. Bet Mūrnieku tilta remonts nav restaurācija. Tāpēc šeit atšķirībā no Kuldīgas, kur visi darbi jāveic ar kaļķa javu, mūrnieki arkās iestiprina armatūras, pie kurām piemetina sietu. Pēc tam ar augstu spiedienu ievietos kvalitatīva betona masu.
Ceļu būvnieki no ceļa nolauž vecā asfalta segu. Tiltu būvnieki no tilta klātnes norok veco granti. Izrok bedres, kurās iebetonēs siju balstus. Atjaunotais tilts būs 8 m plats. Sijas pletīsies katrā tilta pusē par vairāk nekā 80 cm. M. Vihmanis pārliecināts, ka tilta būvnieki, ja būs silta ziema, darbu varēs paveikt līdz gada nogalei. Asfalta segas ieklāšanu varētu atlikt līdz nākamajam pavasarim. Tilta brauktuvi klās bruģis. Tieši tāpēc, ka tilts paplašināsies – aizsargstabiņi ir lieki. Tāpēc trešdien tos demontēja un daļu aizveda.
Astoņi stabiņi tika aizvesti uz Ceļu muzeju Šokenbekas muižā. Pārējos izlietos Tukumā, Jaunpilī un vēl citur. Iecerēti 470 cm gari cilvēku roku darināti stabi. Pa vienam katrā tilta galā abās brauktuves pusēs. Nav zināms, bet varbūt tiem pieliks uzrakstu: "Brauciet lēnām pār tiltu, draugi!", bet tas, cik vareni un izturīgi mūsu tilti, ikvienam ir skaidrs.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.