Auto bremžu sistēma

Auto bremžu sistēma sastāv no divām ierīču grupām:

Piedziņas elementi: pedālis (veic sviras funkciju), cilindri, vakuuma pastiprinātājs, lai palielinātu spiediena slodzi pedālim, tvertne, cauruļvadi, šļūtenes (hidrauliskām piedziņām), sviras, stiepņu sistēmas, dažādas troses, uzgaļi (mehāniskām piedziņām), gaisa savācējs, kompresors, resīvers, drosele, sadalītājs, pneimatiskais motors (pneimatiskām piedziņām). Piedziņa nepieciešama, lai radītu spēku un nodotu iedarbību tieši no pedāļa bremžu mehānismam.

Bremžu mehānismi: diski, bremžu suporti, uzlikas (disku mehānismiem) vai bremžu veltnis, kluči, cilindrs (bremžu veltņu mehānismiem). Disku mehānismu uzstāda uz priekšējām riteņiem, bet bremžu veltņus – uz aizmugurējiem riteņiem. Bremžu mehānisms veido bremžu momentu – galvenais nosacījums, lai samazinātu automašīnas ātrumu vai to pilnīgi apturētu.

Bremžu sistēmu veidi

Pastāv vairāki bremžu sistēmu klasifikācijas veidi. Visbiežāk sastopamais ir iedalījums pēc funkcijas un pielietojuma – darba bremzes, rezerves bremzes, stāvbremze, palīgbremze.

Darba bremzes

Tiek izmantota visos transporta kustības režīmos. To izmanto, lai samazinātu transporta līdzekļa ātrumu līdz pilnīgai apturēšanai un īslaicīgai noturēšanai uz vietas.

Rezerves bremzes

Rezerves bremzes ir nepieciešamas, lai pārtrauktu transportlīdzekļa kustību ārkārtas situācijās (gadījumā ja darba bremzes nedarbojas). Bremzēšanas spēks rezerves bremzēm ir ievērojami mazāks. Bet ārkārtas situācijā ar to pietiek, lai novērstu negadījumu.

Stāvbremze

Stāvbremze ir izstrādāta, lai noturētu transportlīdzekli uz vietas un novērstu tā spontāno kustību. Galvenokārt tas ir aktuāli pie ceļa slīpuma. Turklāt komerciālajiem transportlīdzekļiem ar lielu kravnesību, piemēram, autobusiem, tas ir arī lielisks instruments, lai optimizētu galvenās darba sistēmas cilindru slodzi. 

Palīgbremze

Palīgbremzi parasti uzstāda komerciālajam transportam. Tas palīdz, braucot garā nobraucienā. Palīgbremze uztur stabilu transportlīdzekļa ātrumu, samazina slodzi uz riteņu bremzēm.

Pastāv arī šāds bremžu sistēmu iedalījums:

  • Hidrauliskās bremzes. Šo risinājumu izmanto vieglajiem automobiļiem, apvidus auto, mikroautobusiem, nelieliem kravas automobiļiem un spectehnikai.
  • Pneimatiskās bremzes. Uzstāda kravas automašīnām, iekrāvējiem, greideriem, autoceltņiem, buldozeriem.
  • Mehāniskās bremzes. Mehāniskais piedziņas mehānisms tika izmantots pirmajos automobiļos. Un līdz ar to, ka tam ir zems efektivitātes koeficients un pastāv problēmas ar spēka vienmērīgu sadali uz visiem riteņiem, šis risinājums tagad nav aktuāls.
  • Kombinētās bremzes (hidrauliskā un pneimatiskā mehānismu darbības kombinācija).

Atsevišķi jāpiemin rekuperatīvās bremzēšanas sistēma, kas biežāk tiek uzstādīta uz kravas transportlīdzekļiem, pilsētas autobusos un modernajos hibrīda automobiļos.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *