Attēlam ir ilustratīva nozīme

Notiks diskusija par ceļu satiksmes drošību Zina, bet neievēro. Kāpēc?

27. oktobrī no plkst. 10.00 VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) Facebook lapā būs vērojama ekspertu diskusiju par ceļu satiksmes drošību Zina, bet neievēro. Kāpēc? Aicinām ikvienu interesentu sekot līdzi diskusijai un arī uzdot jautājumus: www.facebook.com/LVCELI.

Diskusijā piedalīsies LVC Satiksmes organizācijas pārvaldes direktors Māris Zaļaiskalns; LU profesors, doktora studiju programmas Psiholoģija direktors, Dr. psych. Ivars Austers; Transporta un sakaru institūta pētniece, transporta nozares eksperte un biedrības Sievietes transportā dalībniece, Dr. sc. ing. Evelīna Budiloviča; režisors, raidījuma Zebra vadītājs Pauls Timrots un Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas vadības nodaļas priekšnieks Andis Rinkevics. Diskusiju moderēs Uģis Joksts.

Diskusija notiks satiksmes drošības kampaņas Zini? Ievēro! ietvaros. Tās laikā medijos un sociālo tīklu kontos autovadītājiem atgādināja par nepieciešamību ne tikai atpazīt ceļazīmju nozīmi, bet arī ievērot tās.

Aptaujā pirms kampaņas tika noskaidrots, kādi ir satiksmes dalībnieku auto vadīšanas paradumi un attieksme pret ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu, kā arī cik labi autovadītāju pārzina ceļazīmju nozīmi, vai tās pārkāpj un vai pārkāpumi tiek izdarīti apzināti.

61% autovadītāju atzīst, ka pēdējā gada laikā ir pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus. Biežāk ceļu satiksmes noteikumus ir pārkāpuši gados jauni autovadītāji, liecina SKDS veiktā aptauja par auto vadīšanas paradumiem, drošību un ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu.

Lielākā daļa respondentu – 85% – savu vispārīgo zināšanu līmeni ceļu satiksmes noteikumu pārzināšanā novērtē kā kopumā labu. Taču tikai 69% autovadītāju varēja apliecināt, ka saprot horizontālā apzīmējuma Nr. 920 Nepārtraukta līnija nozīmi, un vien 56% zināja, ko nozīmē horizontālais apzīmējums Nr. 947 Nepārtraukta dzeltenā līnija.

Lai arī lielākā daļa autovadītāju atbild, ka labi pārzina ceļazīmju nozīmi, ievērojams daudzums no tiem atzīst, ka tās pārkāpj. Tas norāda, ka pārkāpumi tiek izdarīti apzināti.

Aptaujas rezultāti liecina, ka 93% autovadītāju atpazīst ceļazīmes Nr. 323 Maksimālā ātruma ierobežojums un Nr. 206 Dodiet ceļu un viņiem ir izpratne, ko šīs ceļazīmes nozīmē. 90% – izprot ceļazīmi Nr. 316 Nogriezties pa kreisi aizliegts, 86% izprot ceļazīmi Nr. 319 Apdzīt aizliegts. Tāpat 89% aptaujāto norāda, ka zina ceļazīmes Nr. 125 Uzmanību savvaļas dzīvnieks un Nr. 404 Braukt taisni vai pa labi nozīmi. Vienlaikus 58% autovadītāju atzīst, ka vismaz vienu reizi ir pārkāpušo maksimālā ātruma ierobežojumu, 34% ir šķērsojuši nepārtraukto horizontālo līniju, 26% apstājušies neatļautā vietā, bet 17% veikuši apdzīšanas manevru neatļautā ceļa posmā.

Vairāk nekā puse iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir pārvietojušies transporta līdzeklī, kura vadītājs ir pārkāpis kādu no ceļu satiksmes noteikumiem. 38% pārkāpuši paši, braucot kā autovadītāji, bet 33%, braucot kā pasažieriem automašīnā. 6% to ir pieredzējuši, būdami pasažieri starppilsētu autobusā.

Gandrīz ceturtdaļa jeb 24% autovadītāju atzīst, ka ir veikuši riskantus apdzīšanas manevrus. Dati liecina, ka arī riskantos manevrus biežāk veic tieši gados jauni autovadītāji vecumā no 18 līdz 24 gadiem.

37% aptaujāto paziņu lokā ir cilvēki, kas veic riskantus apdzīšanas manevrus. Biežāk paziņu lokā šādi autovadītāji ir gados jaunākiem respondenti (18–34 gadi), kā arī respondentiem ar augstākiem ienākumiem.

Vairāk nekā puse jeb 59% respondentu atzīst, ka ir piedzīvojuši riskantus apdzīšanas manevrus: 43% kā automašīnas pasažieri, 4% – starppilsētu autobusā, bet 12% gan automašīnā, gan starppilsētu autobusā.

Aptauju no 29. līdz 30. augustam veica pētījumu centrs SKDS, tajā piedalījās 1005 respondenti vecumā no 18 līdz 75 gadiem.

 

 

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *