Attēlam ir ilustratīva nozīme

Ne gribēti, bet – piespiesti

Ir tādi gadījumi, kad tiec teju vai piespiests ieņemt noteiktu pozīciju, kaut varbūt citā situācijā, citos apstākļos būtu gatavs ja ne gluži pārņemt otras puses viedokli, tad vismaz to pieņemt kā tādu, par ko vēl būtu vērts padiskutēt. Pēdējais no uzskatāmiem piemēriem manā praksē bija it kā nevainīgi publiskajā telpā izskanējuši izteikumi par sievietes lomu sabiedrībā. Tā, kopā velkot, tas uzstādījums nolasījās šāds: ka katras sievietes primārais un vienīgais mērķis ir… dzemdēt bērnus! Bet ja nu gadījumā viņa realizējas citā dzīves jomā, piemēram, karjerā, nevis intensīvi meklē sev piemērotāko vaislas materiālu un/vai koncentrējas jau uz esošās ģimenes pavarda pieskatīšanu (lasi – vīrieša apčubināšanu), sieviete “sev melo”, ir nelaimīga un vispār – kaut kāda nepareiza. Un, pat saprotot, ka ir savienības, kas itin veiksmīgi un priecīgi dzīvo patriarhāli konservatīvajā jeb tā dēvētajā “tradicionālās ģimenes modelī” (lai kas un kāds tas arī nebūtu), šajā gadījumā pilnībā nepieņemams ir kategoriskais vispārinājums – sak, jā, tā pavisam noteikti ir un – visas tādas! Vēl jo vairāk nepieņemami, ka ar šādu vispārināšanu un norādēm, kā ”pareizi dzīvot sievietēm”, pārsvarā nodarbojas vīrieši pusmūžā ar visai neskaidru ģimenes stāvokli un nodarbošanos, ja vien par tādu neuzskatām sludināšanu sociālajos tīklos. Lai nu kā, bet, saskaroties ar šādiem ”sludinātājiem”, kaut uz brīdi, bet esi spiests kļūt par teju vai karojošu feministi, jo, pirmkārt, un galvenokārt – atsakies pieņemt, ka cilvēciskā eksistence – vienalga sievietes vai vīrieša veidolā – ir tik melnbalta un nez kādu spēku iepriekš noteikta, otrkārt, labi apzinies, kādas var būt sekas, ja šo sludinātāju idejām ļautu plūst tā pavisam brīvi…  Atliek vien paskatīties islāmiskās Irānas vai talibu Afganistānas ”laimīgās dzīves” ainiņās… Tur labi redzams, kā vienīgās pareizās dzīves sludināšana kļūst par nāvējošu bīstamu lielākajai daļai nācijas un ne tikai sievietēm…

Līdzīgi kā ar “karojošā feminisma” birku, ir tad, kad nākas piespiedu kārtā brīvprātīgi kļūsti par nievājoši iezīmētu ”zaļo”. Situācijas, kad tā gadījies, bijušas dažādas, taču pēdējā – Ķemeru nacionālā parka un tā aizsardzības plāna izstrādes kontekstā – bijusi vienkārši klasiska.

Jau vairākkārt vēstīts, ka viens no būtiskākajiem diskusiju objektiem plāna izstrādes laikā ir medības ĶNP teritorijā. Un kamēr viena puse (pamatā –ilggadēji un labi izglītoti nozares un jomas speciālisti) cenšas argumentēti skaidrot savas pozīcijas, otra, kas šajā gadījumā ir arī vistiešākie ieguvēji, vienkārši un nepastarpināti… apsaukājas. Turklāt tas, ko, kopā velkot, agresīvā puse iespējami plašākai sabiedrībai mēģina iebarot, ka vienīgie patiesie dabas zinātāji un – pat vēl vairāk, – sargātāji! – esot mednieki. (Gauži līdzīgi, kā ar tiem večiem – īstenajiem sieviešu pazinējiem, vai ne?) Bet kas ir pārējie, nu tie, kas mednieku viedoklim tomēr nepievienojas? Nu, tie jau tikai.. “mīkstie zālēdāji” un “puķīšu mīlētāji”. Un tas nekas, ka daļa apgalvojumu, kas tiek izmantota teju kā pierādījums, ir vai nu viegli apgāžami, vai vismaz pieklājīgi apšaubāmi. Nu kaut vai, piemēram, medniecības it kā tiešā ietekme uz ceļu satiksmes negadījumu statistiku. Ar putām uz lūpām tiek apgalvots, ka, kaut nedaudz ierobežojot mednieku izpausmes konkrētajā teritorijā, bojā gājušo meža zvēru, un, visticamāk, arī cietušo cilvēku skaits uz ceļa būšot neskaitāmi lielāks. Taču aktuālā statistika gan to nekādi neapstiprina. Proti, negadījumu skaits arvien ir nepiedodami liels (pērn – ap 600 gadījumu), kaut mednieku rokas līdz šim taču nav bijušas nekā sasaistītas! Tajā pašā laikā un vietā ir (tai skaitā reālu notikumu aculiecinieku) jautājums: vai tad meža dzīvnieku piebarošana un pēc tam dzīšana, lai nomedītu, arī neizraisa dzīvnieku stihisku, nekontrolējamu pārvietošanos, tostarp autoceļu virzienā?!  Jautājums, kas, ļoti iespējams, būtu vismaz pētīšanas vērts, vai ne, un tādu šajā gadījumā patiesībā ir daudz – pat pārāk daudz!

Tomēr vēl viens apstāklis, kas manuprāt, ļāvis šai situācijai nevajadzīgi eskalēties – nostādījis medniekus pret tiem, kas tomēr situāciju ĶNP redz savādāk, ir oficiālo iestāžu attieksme. Kamēr viena, piemēram, atbildīgā ministrija, atzīst, ka viedokļi ir polarizēti, bet… darīt daudz neko tur nevarot – jāļauj vien savstarpēji plēsties. Otra, kas šajā gadījumā ir Tukuma novada pašvaldība, šķiet, pavisam nekautrīgi vēl arī piemet savu pagalīti. Diemžēl – tikai vienā – mednieku ugunskurā, jo plašāk noskaidrot sabiedrības attieksmi nav pat centusies! Un tādā situācijā tīri personīgi, bet vēl jo vairāk – profesionāli, tiec teju piespiests ieņemt pozīciju, lai vismaz kaut kā nebūt tiktu pārstāvēta arī tā sabiedrības daļa, kuras varēšana vai, drīzāk jāsaka, gribēšana skaļi un neargumentēti bļaustīties, ir visai ierobežota. Un pagaidām var izteikt tikai nožēlu, ka bez jebkādas plašākas apspriešanas, bez jebkādu citu viedokļu uzklausīšanas un Tukuma domē pieņemts viens ”vispareizākais” – karojošo mednieku – viedoklis?

Komentāri

  1. Mednieki nav nekādi varoņi. Mednieki ir dzīvnieku slepkavas, kas slepkavo meža zvērus prieka pēc, nevis bada dzīti. Paldies Dieviem, ka Krimināllikums aizliedz medniekiem šaut pa cilvēkiem! Paldies Dieviem! Citādi šie teviņi sāktu vel pa ļaudīm šaudīties!
    Normāls cilvēks nav spējīgs nogalināt dzīvu būtni! Normāls cilvēks no slepkavošanas negūst prieku!
    Es necienu medniekus. Es esmu pret medībām. Esmu pret meža zvēru slepkavošanu! Dzīvību dzīvniekiem! Dzīvību dzīvniekiem!
    ©Skolnieciņš 1999-bezgalība 🙂
    Skolnieciņš®™Skolnieciņš

  2. Mednieki ir slepkavas, dzīvnieku slepkavas! Dzinējmedību laikā mednieki mežā auro kā narkomāni, kā prātā jukuši. Normāli cilvēki nevazājas pa mežiem ar ieročiem! Dzīvnieki no šo necilvēku izpriecas cieš. Tās ir šausmas.
    Mednieki ir grēcinieki, Dabas Mātes zaimotāji! Kauns un negods medniekiem un mednieku koorperatīviem! Kauns un negods medniekiem un viņu dzimtām! Dzīvību dzīvniekiem! Dzīvību dzīvniekiem!
    Lai godāta Dabas Māte, kā tas no iesākuma ir bijis, tā tagad un vienmēr lai ir! Visa slava Dabas Mātei! Visa slava dzīvības dāvātājai!!!
    ©Skolnieciņš 1999-bezgalība 🙂
    Skolnieciņš® ™Skolnieciņš

  3. Kad tava sēta būs pilna ar trakām lapsām un mērainām mežacūkām, tad momentā aizmirsīsi par savu Veļas(apeņu) mātu un metīsies ceļos mednieku priekšā, lai tikai atbrīvo tavu sētu.

    1. 2023 saka: 15.01.2023 09:54 Kā tu mēri pasauli pēc savas līdzības, tā arī tev tiks nomērīts. Dots devējam atdodas. Tāds ir Dabas Mātes likums. Viss tas lielais, agresīvais naids, kas veļas no tavas mutes un no tavas tastatūras klabināšanas, kaut kad atgriezies pie tevis paša. Un lai Dievi tev žēlīgi tajā brīdi, jo tev tad būs ļoti, ļoti slikti.
      Bez cieņas pret zaimotājiem, Skolnieciņš
      ©Skolnieciņš 1999-bezgalība 🙂
      Skolnieciņš™ ®Skolnieciņš

    2. 2023 saka: 15.01.2023 09:54 Ar prāta mazspēju nelepojas. Lūdzu, palasi Latvijas Universitātes veidoto tezauru latviešu valodā. Tas tu sapratīsi vārdu ”velis” un ”veļi” nozīmi. Veļu Māte ir viena no Dievietes Māras šķautnēm. Veļu Māte ir Dievietes Māras veidols, kurā Dieviete Māra veic nāves Dievietes funkcijas. Un pašreiz tu zaimo Dievieti Māru. Tu zaimo pašu nāvi.
      1. skaidrojums. Joma: poētiska stilistiskā nokrāsa; joma: mitoloģija. Veļi – mirušu cilvēku dvēseles vai pazemes gari, kas dzīvo aizsaulē.
      2. skaidrojums. Joma: mitoloģija. Velis – miruša cilvēka dvēsele vai pazemes gars, kas dzīvo aizsaulē.
      Bez cieņas pret zaimotājiem, Skolnieciņš
      ©Skolnieciņš 1999-bezgalība 🙁
      Skolnieciņš™ ®Skolnieciņš

      1. Ko tā aizsvilies, ka sāc pesteļošanos un lādēšanos?
        Kad pats pats zaimo kristiešus un viņu ticību, tad pats sevi uzskati par baltu un pūkainu.
        Ja tu uzskati, ka drīksti zaimot kristiešus un viņu ticību, tad citiem ir tādas pat tiesības zaimot tavu no purva izlīdušo ticību.

        1. 2023 saka: 15.01.2023 19:35 Latvijas Republikā valda ticības un apziņas brīvība, es drīkstu paust savu viedokli. To garantē 99. un 100. Satversmes pants. Kristiešu pasaules uztvere nav zinātniski nedz pierādāma, nedz apstrīdāma, tā ir ticības lieta. Gribi tici, gribi netici. Latvieši ir tauta, kas dzīvo savā zemē, savu senču zemē. Latviešu tauta ir baltu tauta. Baltu zemēs nekad nav bijis monoteisms, te vienmēr bijis politeisms. 12. gadsimta vidū okupanti – krustneši un kristīgie misionāri – iebruka Baltu zemēs un veica šo zemju okupāciju ar tālāku aneksiju. Krievijas krievi Ukrainā tagad rīkojas līdzīgi, vai ne? Tomēr okupanti veselu gadsimtu nebija spējīgi ieņemt Baltu zemes, jo baltu tautas pretojās. Tagad vairs nav 12. gadsimts, ir 21. gadsimts. Un ir laiks kaut ko mainīt.
          Ar mīlestību, Skolnieciņš
          ©Skolnieciņš 1999-bezgalība 🙂
          Skolnieciņš© ™Skolnieciņš

        2. 2023 saka: 15.01.2023 19:35 Es paužu argumentētu kritiku pret kristietību. Kaut gan var arī kristietību ķēmot ar iracionālām metodēm. Adekvāta kristietības kritika un kristietības izķēmošana, izmēdīšana ir divas dažādas lietas. Tagad nav viduslaiki, lai vietējie iezemieši bītos okupantus. Man vienlīdz nepatīk gan katoļu baznīca, gan pareizticīgo baznīca. Okupanti ir okupanti. Tomēr tu vari viņiem ticēt, ja gribi. Tā ir tava dzīve un tava izvēle. Es ticu senajiem Dieviem un senajām Dievietēm.
          Ar saticību, Skolnieciņš
          ©Skolnieciņš 1999-bezgalība 🙂
          Skolnieciņš® ™Skolnieciņš

        3. Kāpēc man būtu jāzog alternatīvi apdāvinātā digitālā identitāte?
          Ja viens visā nopietnībā stāsta Gintermuižas cienīgus pekstiņus, tad kāpēc nepasmieties?
          Acīmredzot, tavai ortodoksālo pagānu sektai ir ļoti slikti ar savervētajiem , ja pat Ziemassvētku laikā ir jāķer lētticīgie un jāskricelē reklāmteksti par purva dieviem.
          Ak jā, latviešu valodā ir ”pie tam”, bet pagāniem ”pietam”.

          1. 2023 saka: 17.01.2023 18:58 Neesmu latviešu valodas filologs. Un, rakstot no telefona, man nav pieejams Microsoft Office 365 teksta redaktors. Pareizrakstības kļūdas tādēļ gadās biežāk. Bet tas lietas lietas būtību nemaina.
            Ej, patīk tev tā senebreju mitoloģija un ebreju monoteisms. Sentēvu pagānisko ticību tu esi aizmirsis. Sentēvu Dievus tu negodā. Klau, kāpēc tu esi tik nenormāli agresīvs? Kāpēc tu piekasies pie tā, ko es rakstu? Tev ar varu neviens neliek lasīt manus komentārus. Tu pats esi uz šejieni atvilcies, lai lasītu manu viedokli. Vai ne tā???

      2. Nu gan augstu uzleci, jau līdz Satversmes 99. un 100. pantam tiki.
        Tikai neaizmirsti, ka šie paši panti arī man garantē tiesības brīvi sūtīt ratā uzbāzīgus purva pesteļotājus.
        Sveicini savu garīgo līderi ”Godzemes ķoniņieni”, kura sen nav manīta TV.

        1. 2023 saka: 17.01.2023 13:12 Nesalīdzini mani ar sevi. Es zem svešiem segvārdiem nerakstu. Un svešu digitālo identitāti es nezogu. Bet tu laikam zodz. Un tad tu tēlo gudro. Pietam tu kritizēt nemāki, tu mēdies, zobojies un zirgojies. Varbūt tu esi Prigožina digitālais zaldāts? Kremļa troļļiem ir tāda pati taktika, ka tev.

        2. Mednieki ir dzīvnieku slepkavas. Un šo dzīves patiesību nedz, nedz kāds cits nav spējīgs mainīt. Tu vari tizloties un mēdīties kā vien gribi. Vienkārši mednieki atšķirībā no algotiem slepkavām izvēlas medījumu vājāku par sevi, proti, dzīvniekus. Un tad barā klūp meža zvēriem virsū. Tas ir pretīgi. Un viņi nedara to bada dzīti, bet gan prieka pēc. Tāds vīru hobijs – slepkavot.

          1. Medības ir viens no senākajiem cilvēku nodarbošanās un barības iegūšanas veidiem. Pirmatnējais cilvēku bars medībās izmantoja primitīvus pīķus, vāles vai citus priekšmetus. Bieži medījumi tika iedzīti vai ievilināti bedrēs, kuras bija apslēptas ar vieglu zaru pārklāju.

            Loka un bultas izgudrošanu pirms apmēram desmit tūkstošiem gadu un to lietošana praksē radīja medniecībā apvērsumu — medību efektivitāte būtiski palielinājās.

            Trakais purva āzi – šī ir daļa no wikipedia skaidrojuma par mednieku, es teiktu sena profesija!
            Es gan neesmu nedz mednieks, nedz viņu fans, jo mūsdienās vairumā gadījumu medības nozīmē normālu kodienu, kas pašu medību būtību kropļo.

    3. Latvija jau nez cik gadus ir brīva no trakumsērgas, starp citu, apdalītais expert! 😉

  4. Ko muldi?!Jūties kā radības kronis?! “Mērainos” un “trakos” rada cilvēki, iznīcinot dzīves telpu citām dzīvām radībām. Ja domā, ka tev un taviem bērniem būs jauka un droša dzīve pasaulē, kur citu dzīvību iznīcināšana ir vaļasprieks un prestiža izklaide, to visu pamatojot ar no pirksta izzīstiem cēliem mērķiem, tad pēc būtības jau ne ar ko neatšķiries no ikviena slepkavotāja. Tie, kas tagad austrumos vai citur šauj uz cilvēkiem, arī bērniem, jau arī ir atraduši sev visādus attaisnojumus, lai varētu lepoties, ka veic “svētus varoņdarbus”, ja ir baigie īstie veči. . Būsi pārsteigts, cik tā robeža starp vairumu “mednieku” un slepkavniekiem faktiski ir šaura

  5. Lai svētais Jahve stāv jums klāt! Es jūs renģēdājus atvedīšu pie īstās ticības gaismas!
    Es ticu senajiem Dieviem un senajām Dievietēm. Svētā sakārnīša vārdā-Āmen!
    Ar saticību, Skolnieciņš
    ©Skolnieciņš 1999-bezgalība
    Skolnieciņš® ™Skolnieciņš

  6. Pret medībām visvairāk iebilst tie, kas no medībām jēdz absolūtu nulli. Ja gribam, lai viss ir dabiski – ieejiet kārtīgā, vecā mežā un paskaitiet pēdas, dzīvnieku tur praktiski nav. Tātad, veram visu ciet, lauksaimniecību, mežsaimniecību, pilsētas, infrastruktūru. Pēc gadiem 50-100 te būs necaurejama boreālais mežs, kurā dzīvos aļņi, dažas cūkas, lielie plēsēji. Stirnu un briežu nebūs. Tā, ka pavisam. Vai arī – nevajag līst jomā ar savu bezgala vērtīgo viedokli, kurā redzama bezgalīga nezināšana un emocijas. Ps. Par sievietēm – ilgtermiņā paliks tās rases un tautas, kuru sievietes dzemdēs. Tieši tik vienkārši. Pārējie pafilozofēs un izzudīs uz laiku laikiem…

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *