Lai ierobežotu alkohola lietošanu, ir jānovērš sociālie cēloņi, jāveic izglītojoši un profilaktiski pasākumi, stingri jākontrolē, lai nepilngadīgajiem nebūtu iespējas iegādāties alkoholiskos dzērienus, aģentūrai LETA sacīja Latvijas lielākā alus ražotāja "Aldaris" korporatīvo komunikāciju direktors Ilmārs Jargans.
Komentējot Sabiedrības veselības aģentūras (SVA) minētos ierosinājumus alkohola izraisīto veselības traucējumu un alkohola radītā kaitējuma mazināšanai, Jargans sacīja, ka rupjas, absolūti nepamatotas metodes tikai deformē tirgu, diskriminējot gan ražotājus, gan apzinīgos un likumpaklausīgos patērētājus.
Jargans atzīmēja, ka prakse ir pierādījusi, ka ar sodu bardzību un ierobežojumiem pozitīvs rezultāts nav panākams. Vairākas valstis pat ir mēģinājušas ieviest sauso likumu vai tam pielīdzināmus ierobežojumus, rezultātā tikai veicinot kontrabandas un noziedzības pieaugumu, nelegālā alkohola lietošanu un ar to saistītos saindēšanās gadījumus, un padarot savus pilsoņus par starptautisku apsmieklu, jo viņi masveidā dodas dzert uz kaimiņvalstīm.
Latvijā jau šobrīd ir vieni no bargākajiem sodiem reibumā braucošiem autovadītājiem, stingri alkoholisko dzērienu tirdzniecības laika un reklāmas ierobežojumi, aizliegtas preču loterijas, kurās var piedalīties, nopērkot alkoholiskos dzērienus, stāsta Jargans.
Latvijas likumdošana liedz reklāmās rādīt alkohola lietošanas procesu un runāt par pozitīviem efektiem, ko sniedz alkoholiskie dzērieni. Šādām reklāmām ir tikai informējošs, nevis patēriņu veicinošs efekts. Visvairāk patērētie alkoholiskie dzērieni vispār nekad nav tikuši reklamēti, atzīmēja alus ražotāja pārstāvis.
"Neskaitāmos pētījumos un praktiskos mēģinājumos ir pierādījies, ka reklāmas un pārdošanas akciju ierobežojumi praktiski neietekmē kopējo patēriņu kategorijā, bet vienīgi pārdala tirgu par labu sen zināmajām markām, apgrūtinot jaunu produktu un piegādātāju ienākšanu tirgū," informēja Jargans.
Tādā veidā tiek kropļots tirgus, radīti nevienlīdzīgi konkurences apstākļi tirgus dalībniekiem, ierobežotas patērētāja tiesības iegūt informāciju un izvēlēties, bet netiek sasniegta patēriņa samazināšanās. "Gluži tāpat kā prezervatīvu reklāmu iespaidā cilvēki nesāk biežāk nekā parasti nodarboties ar seksu," sacīja Jargans.
"Kas attiecas uz akcīzes nodokli, tad pašlaik tirgū ir sasniegts līdzsvars starp dažādām alkoholisko dzērienu kategorijām. Kā rāda dažādi pētījumi, kopējais dzērienu patēriņš tilpuma vienībās ir gandrīz konstants lielums," norādīja Jargans.
Palielinoties vieglo dzērienu patēriņam, samazinās stipro dzērienu patēriņš un kopējais izdzertā alkohola daudzums. Līdz ar to iedzīvotāju veselībai tas nāk tikai par labu. Daudzās Eiropas valstīs speciāli tiek realizēta politika, lai veicinātu patērētāju izvēli par labu vieglajiem dzērieniem, īpaši alum. Ne tikai nosakot mazākas akcīzes likmes, bet arī veikalos telpiski tos atdalot no stiprajiem dzērieniem un, piemēram, neattiecinot uz alu tirdzniecības aizliegumus.
Pēc Akcīzes preču pārvaldes publiskotajiem datiem alus patēriņš Latvijā pagājušajā gadā ir audzis par 2%, kamēr pārējiem dzērieniem – par 21%. Jau pašreiz Latvijā patērē par trešdaļu mazāk alus nekā kaimiņvalstīs – Lietuvā un Igaunijā, nemaz nerunājot par citām Ziemeļeiropas un Viduseiropas valstīm, sacīja "Aldara" pārstāvis.
Akcīzes nodokļa paaugstināšana vieglajiem dzērieniem vēl vairāk novirzīs patērētāju izvēli par labu stiprajam alkoholam. Tas nebūt nemazinās kopējo alkohola patēriņu, gluži tāpat kā patērētā alkohola daudzumu nemazināja ārkārtīgi pieticīgais sortiments un tirdzniecības ierobežojumi padomju gados. Arī tagad nekas netraucēs jauniešiem stipros dzērienus un kontrabandas spirtu atjaukt ar sulu vai limonādi, sacīja Jargans.
Kā ziņots, SVA pārstāvji rosinājuši: lai samazinātu alkohola lietošanas rezultātā izraisītos ceļu satiksmes negadījumus, jāapsver iespēja samazināt maksimāli pieļaujamo alkohola koncentrācijas līmeni asinīs satiksmes līdzekļa vadītājiem. Latvijā pašlaik pieļaujamais alkohola koncentrācijas līmenis asinīs ir 0,5 promiles, bet jauniem autovadītājiem 0,2 promiles.
Tāpat, pēc veselības speciālist domām, nepieciešams ierobežot alkoholisko dzērienu atlaižu un pārdošanas akciju organizēšanu, ieteicams īstenot dažādas alkohola patēriņu mazinošas kampaņas darba vietās, kā arī paplašināt atkarīgo pacientu ārstēšanas pakalpojuma pieejamību.
Lai no alkohola negatīvās ietekmes aizsargātu jauniešus un bērnus, ieteicams noteikt alkohola reklāmas ierobežojumus un palielināts alkohola akcīzes nodokli, īpaši jauniešu vidū iecienītajiem alkoholiskajiem dzērieniem – sidram, alum, alkoholiskajiem kokteiļiem.
Tāpat arī nepieciešams pastiprināt kontroli attiecībā uz negodprātīgiem tirgotājiem, kas alkoholu pārdod nepilngadīgajiem, kā arī turpināt skolu profilakses programmas un vecāku programmu pilnveidošanu un īstenošanas pasākumus, par šādiem secinājumiem pēc Eiropas Alkohola politikas konferences informēja SVA.
Nav vēl komentāru.