Ministru kabinets 28. martā atbalstīja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) sagatavoto Rīgas rajona Ķekavas pagasta padomes atlaišanas likumprojektu. Likums «Par pašvaldībām» paredz, ka Saeima var atlaist domi (padomi), ja tā atkārtoti nepilda vai pārkāpj Satversmi, likumus, Ministru kabineta noteikumus vai arī nepilda tiesas spriedumus.
Kā informēja reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra preses sekretāre Dace Kārkliņa, RAPLM, konstatējot būtiskus pārkāpumus Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma grozījumu izstrādes procesā, veica pārbaudi arī būvniecības, zemes izmantošanas un zemes reformas pabeigšanas jomā, konstatējot, ka Ķekavas pagasta padome ir pārkāpusi ne tikai likumus un Ministru kabineta noteikumus, bet arī pašas pašvaldības pieņemtos ārējos normatīvos aktus – saistošos noteikumus.
Pārkāpumi izdarīti vairākkārt un sistemātiski visā 2005. gada vietējo pašvaldību vēlēšanās ievēlētās Ķekavas pagasta padomes darbības laikā.
Teritorijas plānošanas jomā kopumā prettiesiski ar Ķekavas pagasta padomes sēdes lēmumiem mainīta plānotā (atļautā) izmantošana 194 nekustamajiem īpašumiem. Tāpat ar detālplānojumu prettiesiski veikta zemes sadale, kopumā ar detālplānojumiem pašvaldība prettiesiski izveidojusi vismaz 88 apbūves gabalus dzīvojamo māju būvniecībai.
Konstatējot trūkumus teritorijas plānošanas procesā, reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns jau 22. februārī izdeva rīkojumu, apturot Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma grozījumu darbību.
Būvniecības jomā RAPLM konstatējusi, ka, pamatojoties uz prettiesiskiem detālplānojumiem vai pieļaujot normatīvo aktu pārkāpumus, pašvaldība prettiesiski izsniegusi vismaz 79 būvatļaujas. Saskaņā ar Būvniecības likumu zemesgabalu var apbūvēt, ja apbūve ir saskaņā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu un detālplānojumu.
Ķekavas pagasta pašvaldība pieļāvusi būvniecību gan teritorijās, kurās saskaņā ar Ķekavas pagasta teritorijas plānojumu šāda apbūve nav pieļaujama, gan teritorijās, kurām ir prettiesiski detālpānojumi. Atļaujot būvniecību teritorijās, kur šāda būvniecība aizliegta, pašvaldība apdraudējusi privātpersonu un investoru ieguldījumus. Kopumā nodarītie zaudējumi, pieņemot prettiesiskus lēmumus, varētu būt vismaz 67 miljoni latu, ko veido privātpersonām būvatļaujās norādītie būvprojektu realizācijas apjomi, secinājuši ministrijas speciālisti.
Zemes izmantošanas jomā esošais Ķekavas pagasta padomes sasaukums kopumā ir pieņēmis vairāk nekā 30 lēmumus par nekustamo īpašumu sadalīšanu, kas neatbilst teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem.
Zemes reformas pabeigšanas jomā ministrija pēc Valsts policijas lūguma veikusi pārbaudi par Ķekavas pagasta padomes amatpersonu rīcību, piešķirot pastāvīgā lietošanā Ķekavas pagasta pašvaldībai 44 meža nogabalus 175,2 hektāru platībā.
Tādējādi Ķekavas pagasta padome pārkāpusi Eiropas Vietējo pašvaldību hartā un likumā «Par pašvaldībām» noteikto, ka vietējā pašvaldība darbojas vietējo iedzīvotāju interesēs. Pašvaldība nav likumīgā kārtā īstenojusi likumā «Par pašvaldībām» noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas saskaņā ar attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumu noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību, kā arī nodrošināt savas administratīvās teritorijas būvniecības procesa tiesiskumu.
Ķekavas pagasta padome nav likumīgā kārtā īstenojusi Teritorijas plānošanas likumā noteikto kompetenci vadīt, uzraudzīt un nodrošināt attiecīgās vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu izstrādi un īstenošanu. Tāpat pašvaldība ir pārkāpusi likuma «Par pašvaldībām» normas, kas nosaka, ka domes (padomes) darbībai un lēmumiem jābūt maksimāli lietderīgiem un likuma pantu, kas nosaka, ka pašvaldības lēmumiem jāatbilst Satversmei, šim likumam un citiem likumiem, kā arī Ministru kabineta noteikumiem.
Ķekavas pagasta padome ir pārkāpusi arī valsts pārvaldes principus, kas nosaka publisku personu pakļautību likumam un tiesībām, pienākumu darboties normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros, savas pilnvaras izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim, pienākumu darboties sabiedrības interesēs, kā arī labas pārvaldības principu.
Pārkāpumi pieļauti visā Ķekavas pagasta padomes attiecīgā sasaukuma darbības periodā un atkārtoti, tai skaitā ignorējot ministrijas norādīto par tiesisku rīcību pieļauto pārkāpumu novēršanai.
RAPLM uzskata, ka Ķekavas pagasta padomes turpmāka darbība var apdraudēt attiecīgās pašvaldības iedzīvotāju un uzņēmēju tiesiskās intereses, jo konstatētais ļauj secināt par, iespējams, negodprātīgu piešķirtās varas izmantošanu. Ministrijas pārbaudē konstatētais ļauj secināt, ka, novēršot pašvaldības padomes pieļautos normatīvo aktu pārkāpumus, pašvaldībai varētu būt pienākums atlīdzināt ievērojamus zaudējumus privātpersonām, kas savukārt varētu apgrūtināt attiecīgās pašvaldības funkciju izpildi un iedzīvotāju vajadzību apmierināšanu.
RAPLM uzskata, ka Ķekavas pagasta padome nespēs pati atrisināt konstatētos normatīvo aktu pārkāpumus. Līdz šim pašvaldības padome nav noskaidrojusi normatīvo aktu pārkāpumu izdarīšanā vainīgās amatpersonas, vairumā gadījumu vainīgie ir paši pašvaldības padomes deputāti, kas piedalījušies prettiesisku lēmumu pieņemšanā.
Saskaņā ar likumu «Par pašvaldībām» galīgo lēmumu par pašvaldības domes (padomes) atlaišanu pieņem Saeima. Likums nosaka, ka gadījumā, ja līdz kārtējām domes (padomes) vēlēšanām ir palikuši mazāk nekā 15 mēneši, jaunas domes (padomes) vēlēšanas nenotiek. Saeima pēc Ministru kabineta ieteikuma ieceļ pagaidu administrāciju, kas pilda likumos paredzētās domes (padomes) funkcijas un darbojas līdz dienai, kad uz pirmo sēdi sanāk jaunievēlētā dome (padome).
Nav vēl komentāru.