Agita Puķīte

Kā droši nokļūt līdz skolai?

Rīti – baiļu un satraukuma pilni…Tā pavisam droši var sacīt ikviens, kam iegadījies ik rītu pirms 8.00 būt pie Tukuma Raiņa ģimnāzijas un 2. pamatskolas, kur kopā mācās vairāk nekā 900 skolēnu, to vidū šajā mācību gadā arī 155 Tukuma 2. vidusskolas audzēkņi.

Vienus atved automašīnas, citi nāk kājām vai brauc ar velosipēdu, tāpēc lielajā automašīnu burzmā un darbdienu rīta satraukumā starp gājējiem, velosipēdistiem un braucējiem nereti rodas tik dažādas situācijas, ka, domājams, tikai laimīgs gadījums līdz šim ir paglābis bērnus no nelaimes. Par šo problēmu domes satiksmes organizācijas un kustības drošības komisijā runāts jau divus gadus, tomēr drošs risinājuma joprojām nav.

Kas tad īsti no rītiem šajā vietā notiek? Katru rītu daudzus Tukuma Raiņa ģimnāzijas, Tukuma 2. pamatskolas un Tukuma 2. vidusskolas skolēnus vecāki atved ar automašīnām un palaiž: 1) pie vārtiem Tidaholmas ielā (tirgus laukuma pusē), 2) pie vārtiem Raiņa ielā, 3) pie vārtiem Lauku ielā un 4) pašā tirgus laukumā. Pēdējiem šobrīd ir iespēja pa nesen kā iezīmētu gājēju pāreju nokļūt līdz tirgus laukuma puses vārtiem un, kā novērojām 9. un 10. oktobra rītā, gājēju pārēja strādā – autovadītāji tiešām piebremzē un gan gājējus, gan velosipēdistus palaiž, īpaši jau tad, kad turpat netālu redzama policijas automašīna. Cita lieta, ka bērni – kā jau bērni – ielai pāri uz skolu skrien arī citās vietās, un tad nu gan viss, kā mēdz teikt, ir Dieva rokās, jo, lai arī visur saliktas ātrumu ierobežojošās zīmes 30 km/h, ne viens vien uz darbu steidz ātrāk nekā atļauts.

Mums šķita, ka šīs 4. variants – palaist bērnu uz skolu tirgus laukumā – ir salīdzinoši drošs, taču pie skolas satiktie vecāki atzina, ka ir spiesti pavadīt bērnu līdz skolai katru rītu, jo tieši tirgus laukuma šķērsošana esot lielākais pārbaudījums – laukumā no rītiem automašīnas brauc krustu šķērsu un tām pa vidu iet arī bērni. Vecāki uzskata, ka daudz pareizāk būtu, ja laukums tiktu marķēts – ja būtu iezīmētas stāvvietas, braukšanas un gājēju joslas – tas kustību organizētu, nevis, kā šobrīd, kad automašīnas brauc un tiek saliktas, kā ienāk prātā.

Kas attiecas uz tiem gadījumiem, kad bērnus izlaiž pie vārtiņiem Tidaholmas ielā un Raiņa ielā, kā novērojām, lielu problēmu nav – Raiņa ielā nelīdzenais bruģis piebremzē straujos braucējus un lielākoties visi tur brauc viens aiz otra, bet pie Tidaholmas ielas vārtiem tirgus pusē braucējiem piebremzēt liek jau minētā gājēju pāreja.

Tomēr daudz lielākas problēmas katru rītu ir 3. variantā – Lauku ielā, kur atrodas tā sauktie skolas saimnieciskie vārti un pie kuriem arī daļa vecāku no automašīnām izlaiž savus bērnus. Kā novērojām, no rītiem pirms stundu sākuma šajā divvirzienu ielā lielākā transporta kustība ir virzienā no Smilšu ielas uz tirgus laukuma pusi. Brīdī, kad automašīna piebrauc pie vārtiem, palaiž bērnu un tikmēr aiz viņa braucošie pacietīgi nogaida, viss ir kārtībā. Problēmas sākas brīdī, kad nepacietīgāki autovadītāji, kas droši vien pieraduši bērnu izlaist pie vārtiem tirgus laukuma pusē vai Raiņa ielā, vai kas gluži vienkārši vēlas nokļūt centrā, spiež pedāli grīdā, lai pagūtu apbraukt tos, kas ir apstājušies pie vārtiem, un lai nenonāktu “purns purnā” ar tiem, kas brauc pa Lauku ielu pretējā – Smilšu ielas – virzienā. Šajā steigā kauc bremzes un reizēm vienu auto no otra šķir vien pāris centimetru. Tomēr lielākā problēma šajā pat vietā rodas, ja pa šiem Lauku ielas vārtiem skolā vēlas nokļūt audzēkņi, kas iet kājām vai brauc ar velosipēdu…

Par visām šīm problēmām jau dienu iepriekš, 8. oktobrī, tika runāts Satiksmes organizācijas un kustības drošības komisijas sēdē, jo bija saņemts vecāku iesniegums šīs problēmas risināt, lai novērstu nelaimes. Komentējot situāciju, valsts un pašvaldības policijas pārstāvji Juris Vitauskis un Armands Hohfelds atzina, ka šis jautājums par transporta kustību pie abām skolām pēdējos divus gadus skatīts vai katrā komisijas sēdē, taču bijis grūti rast risinājumu. Uz jautājumu, vai nevar Lauku ielu pārveidot par vienvirziena ielu, līdzīgi kā pārveidota Raiņa iela, komisijas locekļi skaidroja, ka šāds risinājums būtu jāvērtē.  Vienīgi…šobrīd, kā skaidroja Komunālās nodaļas speciāliste Leonarda Koršunova, laikā, kad Kurzemes iela ir slēgta, vēl vienu kustības virzienu slēgt diez vai būtu pareizi. Bet vienmēr jau Kurzemes iela nebūs slēgta, un vienvirziena braukšana būtu risinājums arī nedrošajam lauku un Tidahomas krustojumam, kur kustības pārredzamībai uzstādītais spogulis savu funkciju faktiski nepilda.

Vairāk par iespējamiem risinājumiem izlasāms piektdienas, 11. oktobra, laikrakstā ŠEIT=>

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.