Māka ne tikai uzrakstīt, bet arī pasniegt

Kandavas K. Mīlenbaha vidusskolas 11. un 12. klašu audzēkņi divu gadu laikā izstrādājuši zinātniski pētnieciskos darbus (ZPD). Darba tēma – katra skolēna brīva izvēle: izraudzīties tuvāko, zināmo mācību priekšmetu vai arī, gluži pretēji, kādu mazāk zināmu jomu un pievērsties tā padziļinātai izpētei divu gadu garumā.

Kandavas K. Mīlenbaha vidusskolas 11. un 12. klašu audzēkņi divu gadu laikā izstrādājuši zinātniski pētnieciskos darbus (ZPD). Darba tēma – katra skolēna brīva izvēle: izraudzīties tuvāko, zināmo mācību priekšmetu vai arī, gluži pretēji, kādu mazāk zināmu jomu un pievērsties tā padziļinātai izpētei divu gadu garumā.

Skolas direktore Vēsma Grugule stāsta, ka pirmajā līmenī (saturs un atbilstība tematam) audzēkņu izstrādātie darbi jau izvērtēti. To veikusi ZPD izvērtēšanas metodiskā komisija. Prezentācijā tika vērtēta audzēkņu prasme uzstāties publikas priekšā, aizstāvēt savu darbu, atklāt darba galveno saturu un prast lietot mūsdienīgu tehnoloģiju, proti, datortehniku. Tika fiksēts arī pētnieciskā darba aizstāvēšanas laiks (trīs līdz četras minūtes), jo būtiski ir neizplūst stāstījumā, bet akcentēt svarīgāko.
Kaut arī ZPD todien aizstāvēja mazliet vairāk nekā trīsdesmit 12. klašu audzēkņi, par garlaicību sūdzēties nevarēja, jo tēmas bija daudzveidīgas, saistošas un mūsdienīgas. Ieskatam dažas no tām: «Nekustamā īpašums tirgus Latvijā» (K. Lejiņa), «Demogrāfiskie procesi Kandavas novadā» (G. Jakobsons), «Kandavas iedzīvotāji par politiku», (P. Puga), «Darbaspēka emigrācija – cēloņi un sekas» (I. Vanaga), «Skolas vēsture mājas lapai» (T. Čibireva). Daudz darbu vēstīja par sporta aktivitātēm un to nozīmi, citi pievērsās svešvalodu izpētei un popularizēšanai, tūrismam un vides aizsardzībai, fotomākslai un mūzikai. R. Heimane, pētot ģimenes ciltskoku, izstrādājusi darbu «Manas lībiskās saknes».
Pēc prezentācijas audzēkņiem nācās arī atbildēt uz jautājumiem. Un skolēni neapmulsa!
Šādu apjomīgu zinātniski pētniecisko darbu izstrāde un aizstāvēšana ir nopietns, laikietilpīgs un darbietilpīgs process, kuru nav iespējams paveikt ne dažās dienās, ne pāris mēnešos, jo prasa padziļinātu tēmas izpēti, faktu un procesu salīdzināšanu. Tā apliecina audzēkņu darbiem pievienotās pētījumu diagrammas un grafiki. Izstrādājot šādu vērienīgu darbu, ikviens audzēknis iegūst vērtīgas pamatiemaņas, kas vēlāk lieti noder kursa darbu radīšanai augstskolās.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *