Kad lidmašīna nokrīt pilsētā (papildināts)

16. augustā 10.30, neilgi pirms Tukuma lidlaukā gaidāmā aviošova, Laustiķu pļavās nokrita lidmašīna, kas pieder lidotāju apmācību klubam «AirTraining» piederošā lidmašīna. Atsitoties pret zemi, tā pārlūza un sāka degt. Notikušā aculieciniekiem vēl pirms glābēju un mediķu ierašanās izdevās no lidmašīnas izvilkt septiņus cilvēkus – instruktoru un sešus pasažierus – kluba kursantus, kuri bija guvuši dažādas politraumas. Pilots, ko no lidmašīnas izgrieza glābēji, no gūtajām traumā Tukuma slimnīcā mira pēc piecām stundām.

16. augustā 10.30, neilgi pirms Tukuma lidlaukā gaidāmā aviošova, Laustiķu pļavās nokrita lidmašīna, kas pieder lidotāju apmācību klubam «AirTraining» piederošā lidmašīna. Atsitoties pret zemi, tā pārlūza un sāka degt. Notikušā aculieciniekiem vēl pirms glābēju un mediķu ierašanās izdevās no lidmašīnas izvilkt septiņus cilvēkus – instruktoru un sešus pasažierus – kluba kursantus, kuri bija guvuši dažādas politraumas. Pilots, ko no lidmašīnas izgrieza glābēji, no gūtajām traumā Tukuma slimnīcā mira pēc piecām stundām.

Lidmašīnas vraku aizved pa gaisu

19. augusta rītā Tukumā Laustiķu pļavu mazdārziņos ikvienu ceļu apsargāja policisti, un nokritušās lidmašīnas vrakam tuvāk piekļūt nevarēja pat tie, kas teicās esam dārza saimnieki.

Tomēr acīgie vērotāji, kādu apkārtnē netrūka, zināja stāstīt, ka jau iepriekšējā dienā esot mēģināts lidmašīnas daļas aiztransportēt ar helikopteru pa gaisu, taču pietrūcis jaudas. Nu lidmašīnu gaisā celšot daudz jaudīgākais Latvijas Bruņoto spēku helikopters. Vīri sprieda, ka, tādam lejup laižoties, ar spārnu vēju visas dārza būdas pa gaisu aiznesīšot.

Tomēr tik traki nebija. Helikopters atlidoja pēc 10.30 un vēl pēc nepilnas stundas sākās daļu aizvešanas operācija. No malas raugoties, viss šķita vienkārši – daļa no lidmašīnas tika piekabināta apmēram 20 m garai trosei un, neraugoties uz stipro vēju, aiztransportēta Tukuma lidlauka virzienā. Bija redzams, ka helikopters savā ceļā izvairās no apdzīvotām vietām. Atgriešanās pēc nākamās daļas notika samērā ātri – pēc nepilnām desmit minūtēm.

Izmeklēšana ilgst vismaz pusgadu

Vraka pārvešanas operācijas vadīšanā piedalījās Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs. Pēcpusdienā tā direktors Ivars Alfrēds Gaveika īsā telefonsarunā pastāstīja, ka lidmašīnas vraks pa daļām aizgādāts uz Tukuma lidostu, kur tas tiks sadalīts vēl mazākās daļās – tā, lai to varētu ar autotransportu aizvest uz angāru Rīgas lidostā, kur tiks veikta detalizēta izpēte.

Vaicāts par to, vai ir noskaidrots iemesls lidmašīnas avārijai šī gada 27. aprīlī Slampes pagastā pie «Līdaku» mājām, Gaveikas kungs atbildēja noraidoši – birojā esot tikai septiņi darbinieki, bet šogad vien jāizmeklē seši gaisa satiksmes negadījumi, tālab darba pilnas rokas; aprīlī notikušās avārijas iemesli varētu tikt publiskoti septembrī vai oktobrī.

Lūdz atsaukties aculiecinieku

Otrdien redakcijā ieradās mirušā pilota radiniece, kas interesējās par iespēju saņemt negadījuma vietā tapušās fotogrāfijas. Viņa ar sarūgtinājumu pastāstīja, ka par brālēnu – mirušo pilotu pēdējās dienās nācies dzirdēt daudz nepatiesību un melu. Kaut vai to, ka bojāgājušajam nav bijusi atbilstoša kvalifikācija… Bet viņš ilgus gadus bija nostrādājis civilajā aviācijā, kur kā pirmais pilots vadījis lielos pasažieru lainerus! "Tad kādas kvalifikācijas viņam trūka? Tagad dzirdamie pārmetumi ir tādi it kā kādam pieredzējušam šoferim, kam ir tiesības vadīt vieglos auto, prasītu arī īpašas tiesības vadīt kādas īpašas markas auto."

Sieviete arī izteica nožēlu, ka tagad daudzi cenšas tieši mirušo padarīt par grēkāzi, bet aizdomas radot SIA «AirTraining» rīcība. Dzirdēts, ka jau avārijas dienā visiem avārijā cietušajiem piedāvātas kompensācijas un visi lūgti neko nestāstīt par notikušo… Tieši tāpēc pilota radiniece ļoti lūdz visus notikušā aculieciniekus doties uz policiju, lai sniegtu liecības un, iespējams, atvieglotu izmeklēšanu.

Palīdzēs uzlikt žogu

Pēc lidmašīnas avārijas mazdārziņos dažiem tukumniekiem no glīti sakoptā dārziņa vairs nav ne miņas. Pats lielākais cietējs katastrofā ir Zigfrīds Zvagulis – viņu sastapām Tukuma domē, kurš viņš interesējās, vai atrodams kāds vērtētājs, kas varētu noteikt zaudējumus. Viņš lēš, ka 3/4 dārziņa vairs neesot.
Z. Zvagulis stāstīja, ka nopostīta siltumnīca par spīti pamatīgajiem dzelžiem, no kā tā taisīta, turklāt, – ko neizdarīja lidmašīna, to pieveica helikoptera radītās vēja pūsmas. Cietusi arī dārza mājiņa – sabojāta viena siena, pati būve sašķiebusies, labi, ka durvis varot aizslēgt. Sākumā zem lidaparāta spārniem nav manījis izplūdušo degvielu, arī tās smaka nav bijusi jūtama, bet tagad esot jūtamas arī degvielas pēdas.
Vaicāts, vai kaut kas no dārziņā izaudzētā palicis, Z. Zvagulis atzīst, ka drusku kartupeļus varbūt dabūšot, taču kopumā, raugoties visapkārt, sērīgi paliekot. Sieva esot tā lielā saimniekotāja, un arī viņai sāpot sirds, ka viss darbs vējā. Tomēr pats galvenais, ka lidaparāts neieskrēja kādā daudzdzīvokļu mājā, tad nelaime būtu lielāka.
Ar domes atbalstu Z. Zvaguļa mazdārziņam tikšot aplikts žogs. Saimnieks pats pirkšot materiālu, bet dome solījusi avārijas brigādes vīrus palīgā.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *