Online shopping buying order internet shop concept with shopping cart

Informācija patērētājiem, iepērkoties Apvienotās Karalistes veikalos pēc Breksit

Kā liecina Eiropas Patērētāju informēšanas centra un SIA “Gemius Latvia” veiktais pētījums  “Latvijas iedzīvotāju preču pirkšanas un atgriešanas pieredze”, 56% aptaujāto pēdējā pusgada laikā iegādājušies preces ārzemju tiešsaistes veikalos. Nav noslēpums, ka daudzi Latvijas patērētāji, lai iegādātos preces, ir iecienījuši tieši Apvienotās Karalistes interneta veikalus, tādēļ jāņem vērā, ka līdz ar Breksit patērētāju tiesības, iepērkoties Apvienotajā Karalistē pārsvarā saglabāsies nemainīgas, bet tomēr būs vairāki aspekti, kas var ietekmēt iepirkšanās pieredzi un preču cenas.

  1. Patērētāju tiesību regulējums pēc Breksit

Neskatoties uz to, ka Apvienotā Karaliste vairs nebūs Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts, gadījumā, ja tās jurisdikcijā esošs uzņēmums mērķēs savu marketingu uz ES pilsoņiem, komersantam būs jāievēro visi ES patērētāju aizsardzības normatīvie akti. Tas pats attiecas arī uz gadījumiem, kad ES patērētāji iepērkas Apvienotās Karalistes interneta veikalos un slēdz distances līgumus. Patērētāji varēs sagaidīt, ka tiem būs pieejamas jau ierastās 14 dienu atteikuma tiesības un citas tiesības, ko garantē, piemēram, Eiropas Savienības Patērētāju tiesību direktīva.

  1. Patērētāju strīdu risināšana

Ja patērētājam radies strīds vai pretenzijas pret komersantu, kurš darbojas Apvienotajā Karalistē, par kādas preces vai pakalpojuma iegādi, tas jārisina līdzīgi kā iepriekš: sākotnēji jāvēršas rakstveidā pie komersanta ar pretenziju, ja neizdodas rast risinājumu, tad var vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā (ECC Latvia). Pašlaik ir zināms, ka līdzīgs centrs kā iepriekš turpinās darboties arī Apvienotajā Karalistē un palīdzēs atrisināt pārrobežu sūdzības.

Ja patērētāji līdz 31.12.2020. varēja izmantot Strīdu risināšanas tiešsaistē platformu (SIT), kura nodrošināja strīdu risināšanu ar komersantiem tiešsaistē, tad pašlaik, kad Apvienotā Karaliste ir ārpus ES, SIT platforma vairs nav izmantojama, lai risinātu strīdus ar tās komersantiem.

Ja radušies jautājumi vai neskaidrības, risinot problēmas vai strīdus ar Apvienotās Karalistes komersantu, aicinām vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā (saite) un Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.

  1. Nodokļi un muita

Iepērkoties Apvienotās Karalistes interneta veikalos un saņemot sūtījumus, jārēķinās, ka radīsies papildu izmaksas, gan piemērojot pievienotās vērtības nodokli (PVN), gan arī muitas nodokli. No 2021.gada 1.janvāra nelielas vērtības komerciālu sūtījumi ir atbrīvoti no muitas  nodokļa un PVN, ja preču vērtība nepārsniegs 22 eiro.

Ja kopējā preču vērtība sūtījumā pārsniegs 22 eiro, bet nepārsniegs 150 eiro, būs jāmaksā PVN. Savukārt, ja preču vērtība sūtījumā pārsniegs 150 eiro, būs jāmaksā muitas nodoklis un PVN. Vairāk par piemērojamajiem nodokļiem aicinām iepazīties ar Valsts Ieņēmumu dienesta sagatavoto informāciju https://www.vid.gov.lv/lv/privatpersonam-0 .

Aicinām patērētājus ņemt vērā izmaiņas, kuras radušās, iestājoties Breksit, un jautājumu gadījumā sazināties ar ECC Latvia: [email protected] un PTAC [email protected] vai patērētāju konsultēšanas tālruni 65452554.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.