Ārsta padoms: Vērtīgākie vitamīni bērna imunitātes stiprināšanai rudenī

«Ja bērnam no dabas ir laba imunitāte un sabalansēts uzturs, viņš ēd gaļu, graudaugus, piena produktus, dārzeņus, augļus, kā arī vasaras laikā ir norūdījies un pietiekami daudz uzturas svaigā gaisā, veselīgai imunitātei ar dabīgajām uzturvielām un vitamīniem vajadzētu pietikt.

«Ja bērnam no dabas ir laba imunitāte un sabalansēts uzturs, viņš ēd gaļu, graudaugus, piena produktus, dārzeņus, augļus, kā arī vasaras laikā ir norūdījies un pietiekami daudz uzturas svaigā gaisā, veselīgai imunitātei ar dabīgajām uzturvielām un vitamīniem vajadzētu pietikt. Taču daudzi bērni neēd vienu vai otru produktu, daudz laika pavada pie datora vai televizora, uzsākot bērnudārza vai skolas gaitas, bieži slimo. Šādā situācijā gan es ieteiktu lietot kompleksos vitamīnus, lai papildus stiprinātu bērna imunitāti,» norāda ģimenes ārste Jolanta Adītāja.

Ģimenes ārste novērojusi, ka Latvijā piedāvā ļoti daudz dažādus – it kā bērniem paredzētus kompleksos vitamīnus, taču diemžēl ne visi ir bērniem piemēroti. Atsevišķi tablešu formas vitamīni ir liela izmēra, cieti (tos ir grūti norīt), ar specifisku vitamīnu garšu, kas bērniem ne visai patīk. Arī vitamīnu forma un krāsa mazuļiem bieži nav interesanta, saistoša. «Arī vitamīniem vajadzētu būt tādiem, lai bērns tos ar prieku lietotu. Manuprāt, bērniem piemērotākie ir želejveida vitamīni. Tie ātri šķīst mutītē, tādejādi nekaitē mazuļa zobiem, tie arī viegli un ātri uzsūcas organismā. Želejveida vitamīni bieži ir kā mazas konfektītes, tie ir interesantas formas, piemēram, lācīšu izskatā un parasti arī bērniem garšo,» teic ārste.

Adītāja mudina vecākus, izvēloties kompleksos vitamīnus bērna imunitātes stiprināšanai, pievērst uzmanību to sastāvam un aktīvās vielas daudzumam. Vitamīnos noteikti jābūt taukos šķīstošajiem A, C, E, D, kā arī B grupas vitamīniem, jo katrs no tiem savā veidā stiprina organismu, līdz ar to arī imunitāti.

Piemēram, A vitamīns ir ļoti nepieciešams augošam organismam, jo uzlabo redzi un ir vajadzīgs ādai. Tas stiprina kaulus un zobus, kā arī nervu sistēmu.

E vitamīns darbojas kā antioksidants – aizsargā organisma šūnas, tas arī ir nepieciešams sirds asinsvadu sistēmas attīstībai.

Savukārt D vitamīnu ar pārtikas produktiem nemaz nav iespējams uzņemt, dabīgā veidā tas sintezējās ādā tikai saules ietekmē. Bērna organismam D vitamīns ir nepieciešams kaulu sistēmas attīstībai un muskuļu stiprināšanai. Koncentrētā daudzumā D vitamīnu satur zivju eļļa, taču bērniem daudz patīkamāk ir to uzņemt ar kompleksajiem vitamīniem. Savukārt B grupas vitamīni (folskābe, holīns, biotīns, pantotēnskābe) ir ļoti svarīgi ādas, matu, nagu, arī sirds asinsvadu sistēmas stiprināšanai, kā arī nervu sistēmas un smadzeņu attīstībai, atmiņas uzlabošanai.

Ļoti labi, ja kompleksie vitamīni satur arī jodu un cinku, jo tie ir atbildīgi par imunitātes stiprināšanu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.