Kaitējumu nebūšot. Vai lidlauks būs?

1. un 2. oktobrī Engures un Tukuma novadā notika sabiedriskās apspriešanas sanāksmes, kurās tika apspriests ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums Tukuma lidostas darbības paplašināšanai.

Pirmdienas vakarā Smārdes kultūras centrā notika sabiedriskās apspriešanas sapulce. Tajā, kā to paredz likums, bija jāapspriež novērtējums par to, ko videi var nodarīt uzņēmuma «Tukums airport» iespējamā darbības paplašināšana, jo lidlaukam ir vēlme palielināt lidojumu skaitu, kā arī uzņemto lidaparātu lielumu. Ietekmes uz vidi novērtēšanu veicis konsultāciju birojs «Latekoil». Sanāksmes dalībniekus ar rezultātiem iepazīstināja šī biroja vadītājs Valdis Felsbergs.

Visvairāk izvērtē trokšņus

Sabiedriskās apspriešanas procedūra tika izsludināta 18. septembrī. Tā ilgst vienu mēnesi. Šajā laikā ikviens var paust savu viedokli par sagaidāmo «Tukums airpot» lidlauka darbības paplašināšanu.

V. Felsbergs skaidroja, ka, novērtējot lidlauka iespējamo darbību, vairumam faktoru nekādas būtiskas ietekmes uz vidi arī nevarēja būt. Jautājums ir tikai un vienīgi par troksni. No 3000 lidojumiem gadā nevarot rasties gaisa piesārņojuma problēmas – tas aprēķinu un modelēšanas ceļā esot noskaidrots. Novērtējot degvielas uzpildi, plānotos tilpumus un mūsdienu tehnoloģijas, konstatēts, ka arī nekāda būtiskā ietekme uz gaisa kvalitāti nav sagaidāma. Galvenais pūļu pielikšanas punkts novērtējumā esot trokšņu līmenis. Šajā jomā tiek vērtēta gan pašreizējā, gan arī prognozējamā situācija. Esošajā situācijā tie ir 400, bet plānotajā – 3000 lidojumu skaits gadā. Trokšņa līmenis, protams, pastiprinātos arī atkarībā no uzņemamo lidaparātu lieluma. Šobrīd Tukuma lidlaukā nosēžas mazi, vienmotora lidaparāti, plānotā situācijā tās varētu būt regulāro reisu pasažieru lidmašīnas. Lai gan, arī šobrīd te sēžas daudz trokšņainu lidaparātu, kā, piemēram, bijušās kara lidmašīnas L-39, iznīcinātāji, kas arī ir galvenais pašreizējais trokšņa avots. Taču šobrīd troksnis vairāk atkarīgs no tā, cik daudz šīs kara lidmašīnas lido. Un šobrīd tas notiekot vien 150 līdz 160 reizes gadā. Tās lido pa trim vai piecām, pa vienai tās nelido, tāpēc dienu skaits iznāk vēl mazāks. Pieaugot lidojumu skaitam cita tipa lidmašīnām, rezerve ir, taču, lai nepārsniegtu trokšņu līmeni, būtu jāsamazina iznīcinātāju lidojumu skaits.

Augsnes kvalitātes vienīgais kaitējumu faktors varētu būt degvielas uzpildes stacija, bet, pareizi apsaimniekojot, nekas nevēlams tur neesot gaidāms. Lidlaukam ir trīsreizēja notekūdeņu attīrīšanas sistēma, kas atbilst visām prasībām. Lidlauks līdz šim nav kaitējis Ķemeru nacionālajam parkam un, novērtētājuprāt, nekaitēs arī pēc lidojumu skaita pieauguma.

V. Felsbergs skaidro, ka ziņojums tiks papildināts, iekļaujot sabiedrisko apspriešanu un iesniegts Vides Pārraudzības valsts birojam izvērtēšanai.

 

Diskusiju lasiet 4. oktobra laikrakstā.

Komentāri

  1. Lidlauks līdz šim nav kaitējis Ķemeru nacionālajam parkam un, novērtētājuprāt, nekaitēs arī pēc lidojumu skaita pieauguma.

    Neesmu ornitalogs, bet uz putnu migrāciju tas atstāj graujošas sekas!
    Cilvēki Jūs krāpj!

    1. ja neesi ornitologs, tad arī savus apgalvojumus atstāj pie sevis. 🙂 citādi sanāk, ka cilvēkus krāpj kašķīgs komentētājs 🙂
      profesionāls ornitologs ir konstatējis, ka tā kā lidlauks tur atrodas jau sen, tad sen visi putrni tam pielāgojušies, un lidlauka tuvumā pastāvīga putnu migrācija nav novērota. 🙂
      negrimsim demagoģijas absurdos, ok? 🙂 ja grib apgalvot, ka liddlauka esamība ietekmē putnu migrāciju, tad tikpat labi to ietekmē arī paša Tukuma esamība. ja no zemes virsas noslaucītu Tukumu ar visu Durbes rajonu, tad arī tur iemitinātos dažādi putni, tostarp, retas šķirnes 🙂 tā kā tikpat labi šādu komentrāru rakstītājs pats varbūt dzīvo tur, kur pirms daudziem gadsimtiem dzīvoja īpaša putnu suga 🙂
      bet realitātē tieši ornitoloģijas eksperti ir konstatējuši, ka nav šī kaitējuma

  2. Lai tak ir viss kas planos-vismaz Tukumam bus kkas vairak (pozotivak) un no skanas vel neviens nav nomiris un nenomirs 😉

  3. Kā lasīju apollo.lv, tad sabiedriskās apspriešanas sanāksmes labi atainoja iedzīvotāju nostāju, un ko vēlas iedzīvotāju VIRĀKUMS:

    Abas sabiedriskās apspriešanas sapulces esot noritējušas mierīgi. Smārdē, neskaitot Engures novada pašvaldības un SIA «Tukums Airport» pārstāvjus, bija ieradušās piecas personas, no kurām tikai vienai bija pretenzijas pret lidostas darbību kā tādu.

    Savukārt Tukumā, neskaitot oficiālos pārstāvjus, bija ap 40-50 personu, no kurām pretenzijas pret lidostas darbību pauda trīs. Apspriežu protokoliem jābūt pieejamiem pašvaldību vietnēs.

  4. Tai pašā apollo rakstā vēl kāds interesants komentārs, kas laikam liecina par kļūdu arī Felsberga teiktajā:
    Baltijas valstu gaisa telpas novērošanas un patrulēšanas bāzes – Lietuvas Gaisa spēku bāzes Šauļos komandiera asistente Ieva Gulbiniene aģentūrai LETA apstiprināja, ka no palielināta trokšņa reaktīvajām lidmašīnām pagaidām Tukuma lidostā regulārus lidojumus veic tikai mācību centra «Baltic Bees» privātās lidmašīnas «L-39 Albatros», kas nav iznīcinātāji, atšķirībā no publiski izskanējušiem pieņēmumiem. Savukārt NATO patruļas lidmašīnas šo privāto lidostu neizmanto.

    Nākotnes kontekstā, šīs treniņlidmašīnas (nevis iznīcinātāji, kuru troksnis būtu vēl lielāks) esot arī pats lielākais troksnis šajā lidlaukā, kāds vispār gaidāms, jo lielās kravas lidmašīnas un pasažieru laineri ir klusāki. Un arī Baltijas Bitēm trokšņu līmenis ir normas robežās. Bet attīstībā jau runa ir pavisam par citiem lidaparātiem, kuru intensitātei augot, Bites pat varbūt būs spiestas lidināties retāk.

  5. to q – nelaime, izskatās, ir pat tāda, ka tā uzskata mazākā, nevis lielākā daļa, un šis mazākums uzspiež savas ambīcijas visam Tukumam… 🙁

  6. Negudrie,lidlauks ir un būs! Tikai nosaukums būs Airport Jurmala. Nu un ko Jūs panācāt, 7 negudrie zaļie?

  7. Brīžiem liekas, ka te, Tukumā, sapulcējies stagnātu bars, kam, galvenais, nepieļaut nekādu attīstību. Ceru, ka lidlaiks būs!!!!

  8. Palasot rakstu un komentārus,pārņem skumjas par to,cik daudz lētu ļautiņu Tukumā,kas iedomājas,ka tieši viņiem būs darbavietas,kaut gan izglītības vai nu nav nekādas,vai pamatskola,bet viena veca tante ir gatava riskēt ar tukumnieku veselību,lai no Tukuma aizlidotu uz Angliju,kas ir vairāk nekā smieklīgi,jo šim Tukuma Airportam nav nevienas aviokompānijas,kas gribētu te lidot.
    Bet Krievijas pilsoņiem,kam pieder lidlauks,jau droši vien ir dzimtajā zemē sadarbības partneri,tāpēc vajag aizmālēt acis latvju līdējiem,lai tie atbalsta viņu darbības,ignorējot likumus un tukumnieku tiesības uz veselību un drošibu,tāppēc tie ar putām uz lūpām un lejot asaras kliedz,ka visi,kas prasa ievērot likumus,ir stagnāti.Bet kas esiet Jūs lidlauka fani un ko teiksiet tad,kad dzīve kļūs neciešama lielā trokšņa dēļ,kad sāks slimot jūsu bērni un mazbērni? Vai nav saprātīgāk prasīt,lai tiek ievērotas tukumnieku tiesības un novērsti kaitējumi,tad arī iebildumu nebūs!

  9. Tukumā lidlauks bija ,ir un būs. Ja Tu, Tukumā dzīvo jau sen ,tad pats izvēlējies dzīvot un palikt šeit. Gribi dzīvot “zaļi” – latgalē vietas ir daudz. Kārtējais “īstais” latvietis, pats nedara un citam traucē.

  10. Vai esat kādreiz bijis arī ārzemēs? Tur ļoti bieži lidlauki ir tuvu pie pilsētas centra.Dīvaini-visi dzīvi un neviens nebrēc. Piekrītu Alex- ja jau tik ļoti alkstat būt nomalē, provincē utt- laikam vērts padomāt par pārcelšanos tuvāk pie austrumu robežas:-D

  11. Kur iespējams paust savu viedokli saistībā ar izsludināto sabiedrisko apspriešanu?
    Un kādā veidā notika šī izsludināšana, ja liela daļa nemaz nezin par tādu?

  12. Vai tad saimnieki lika rakstīt,vai? Cilvēkam kam ir izglītība un sapratne,kurš ir bijis tik daudz ārzemēs,cik tev sapņos nerādās,arī ir tiesības izteikt viedokli.Bet uz austrumu robežu otrpus Latvijai vajadzētu pārcelties tiem,kam nav svarīga sava pilsēta,tās iedzīvotāji un viņu domas,jo šie atbalstītājii ir tieši tie,kas alkst padomju laikus,krievu lidmašīnas u.t.t.Īstermiņa pašlabuma meklētāji ir tie,kas te tēlo lielos biznesa lietpratējus un kuri daudzi pat nezin,kas ir bizness,bet par ārzemju lidlaukiem runājot,tie visi ievēro to valstu likumdošanu,kur tie atrodas un to pilsoņu intereses par tiesībām dzīvot drošībā.Ja kāds grib katru dienu lūkoties uz vecām lidojošām grabažām un tā kā Krievijā,kur ik pa laikam tās nokrīt,pie tam ar visiem pasažieriem,tad,lai brauc tur dzīvot,bet Latvijā mums ir tiesības prasīt,lai tiktu ievēroti visi likumi,kas attiecas uz lidlaukiem un pilsētas iedzīvotājiem.

  13. ja grib augsti attīstītu rūpniecību, tad tā bez lidostas nemaz nav iespējama. Tapēc, ja Tukums grib modernas rūpnīcas apkārt sev, ar augstu pievienoto vērtību un augsti apmaksātu darbaspēku, tad lidosta ir vajadzīga kā ēst.
    šodien, mūsidenās, visas dārgās kravas faktiski tiek vestas ar lidmašīnām.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *