Faktori, kas ietekmē patērētāju naudas tērēšanas paradumus

Patērētāju uzvedību var plaši klasificēt kā lēmumu un darbību kopumu, kas ietekmē patērētāju pirktspēju. Tas, kas tieši mudina patērētājus izvēlēties konkrētu produktu attiecībā pret citiem līdzvērtīgiem produktiem, ir jautājums, kuru bieži analizē un detalizēti izskata tirgotāji.

Patērētāju uzvedību var plaši klasificēt kā lēmumu un darbību kopumu, kas ietekmē patērētāju pirktspēju. Tas, kas tieši mudina patērētājus izvēlēties konkrētu produktu attiecībā pret citiem līdzvērtīgiem produktiem, ir jautājums, kuru bieži analizē un detalizēti izskata tirgotāji. Lielākā daļa pirkšanas procesā iesaistītie lēmumi ir pamatojami uz emocijām un plusu un mīnusu izsvēršanu. Arī viegli pieejamais ātrais kredīts 2018. gadā spēlē nozīmīgu lomu tajā, cik viegli mēs uzņemamies tādu preču iegādi, ko patiesībā nemaz nevaram uzreiz atļauties. Patērētāju uzvedības izpēte ne tikai palīdz izprast pagātnes pirkumu ieradumus, bet ļauj prognozēt arī nākotnes pirktspējas plūsmu. Zemāk apkopoti kopīgi faktori, kas ietekmē ikviena patērētāja izdevumu ieradumus un attiecas uz iepirkšanās tendencēm, attieksmi un prioritātēm.

·        Dažādas mārketinga kampaņas un akcijas

Reklāmai ir liela nozīme tanī, kā tiek ietekmēti patērētāju pieņemtie lēmumi attiecībā uz konkrēto pirkumu veikšanu. Dažādas mārketinga kampaņas un akcijas spēj veikt nozīmīgas izmaiņas konkurences starpā vienādu nozaru tirgus daļās, ietekmējot patērētāju lēmumus vēlamajā virzienā. Mārketinga kampaņas, kas tiek veiktas regulāri, var ietekmēt patērētāja lēmumu par pirkumu tādā mērā, ka viņi var izvēlēties vienu zīmolu daudz labprātāk nekā citu, vai arī nepārdomāti izšķiest naudu uz vieglprātīgiem, impulsu vadītiem pirkumiem. Mārketinga akcijas, ja tās tiek veiktas regulāri, palīdz atgādināt patērētājiem, ka viņiem jāiegādājas arī ne tik aizraujošus produktus, kā piemēram, dažādus ar veselību saistītus produktus vai apdrošināšanas polises.

·        Personiskās preferences un vēlmes

Personiskā līmenī patērētāju uzvedību ietekmē dažādi faktori – vai noskatītā lieta patīk, nepatīk, kādas ir tās prioritātes ikdienas hierarhijā, kāda ir morālā stāja un vērtības iegādāties vai neiegādāties kādu konkrētu produktu. Noteiktās, strauji mainīgās industrijās, piemēram, modes, pārtikas un personīgās aprūpes jomā, patērētāju personīgais viedoklis un viņu prasības stila un izklaides jomā var kļūt par dominējošajiem faktoriem. Lai gan reklāma var kaut kādā mērā ietekmēt šos faktorus, patērētāja personiskajām preferencēm un vēlmēm bieži ir lielāka ietekme uz gala pirkuma veikšanu.

·        Grupas (sabiedrības, draugu loka, ģimenes) ietekme

Arī grupas ietekme spēlē būtisku lomu patērētāju pieņemtajos lēmumos. Tiek uzskatīts, ka primārajā ietekmes grupā ietilpst ģimenes locekļi, klases biedri, tuvākie radinieki, bet sekundārā ietekmes grupa sastāv no kaimiņiem un paziņām, draugu draugiem.

·        Impulsu vadīti pirkumi

Impulsu vadītai pirktspējai ir svarīga loma patērētāju uzvedības ietekmēšanā. Patērētāji parasti analizē savu pirktspēju pirms lēmuma pieņemšanas par produkta vai pakalpojuma pirkšanu, taču bieži impulsi pārņem savā varā. Produkts var būt lieliskas kvalitātes un dārgs, un atrasties plauktā neaiztikts līdz pat tam brīdim, kad tam uzlikts nosaukums – akcija vai izpārdošana, un tas tūlīt tiks pārdots, pat ja cenu atšķirība ir vien pāris eiro.

·        Ekonomiskie nosacījumi

Ir zināms, ka patērētāju izdevumu lēmumi lielā mērā ir atkarīgi no tirgū dominējošās ekonomiskās situācijas. Tas jo īpaši attiecas uz transportlīdzekļu, māju un lieliem sadzīves tehnikas pirkumiem. Pozitīva ekonomiskā vide rada patērētājos lielāku pārliecību veikt pirkumus neatkarīgi no viņu personiskajām finansiālajām saistībām, ko nodrošina arī tādas iespējas kā automašīnas kredīts, hipotēka, kredītlīnija un tamlīdzīgi finanšu rīki, kas ļauj tērēt līdzekļus, kuru patērētājam var arī nebūt maciņā.

Katra preču un pakalpojumu uzņēmuma mārketinga departamentam ir ļoti svarīgi izprast, analizēt un sekot līdzi patērētāju rīcībai, lai veiksmīgi noturētu savu pozīciju tirgū, jo īpaši, sīvas konkurences apstākļos. Šie pieci faktori ir vieni no pirmajiem, kuriem ir vērts pievērst pastarpinātu uzmanību.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *