Vai zāģējam zaru, uz kura sēžam?

Redakcija saņēma vēstuli no pasažieres, kura mēro ceļu no Tukuma uz Tumi. Viņa apraksta gadījumu, kad autobusa šoferis bijis rupjš pret pasažieri invalīdi, kā arī stāsta par tām situācijām, kad pasažieri neņem biļetes un autobusa šoferis tās pārdod otrreiz.

Sūdzībā bija minēts, ka daļa pasažieru savu biļeti atdod šoferim atpakaļ, lai viņš to varētu pārdot nākošajam pasažierim. Vēstules autore novērojusi, ka vienā reisā šoferis paņemot atpakaļ piecas līdz astoņas biļetes; arī viņa pati atdodot autobusu šoferiem savu biļeti, taču pēc incidenta viņa to vairāk nedarīšot.

Jāteic, iepriekš aprakstītajai pasažieru rīcībai var būt lavīnveida sekas. Ja attiecīgajā autobusā netiks pārdotas biļetes, brauciena organizētāji – transporta firma – varēs izdarīt vienu secinājumu, ka šajā maršrutā nav braucēju. Un tad var būt tā, kā jau nereti noticis – "nepietiekama pieprasījuma dēļ" autobusu pavisam vienkārši izņem no saraksta un attiecīgajā maršrutā tas vairs nekursē. Tādējādi nebūs darba arī šoferīšiem, bet tie, kuri atdod savas biļetītes, būs paši nozāģējuši zaru, uz kura sēd, un turpmāk varēs staigāt kājām. Vēl jo vairāk laikā, kad par katru maršrutu tiek diskutēts un Latvijā jau vairākus autobusa maršrutus grasās likvidēt.

Biļetes jāņem un jāsaglabā

Esam saņēmuši transporta firmas SIA «Tukuma auto» valdes priekšsēdētāja Ilgvara Kalniņa parakstītu vēstuli, kurā viņš komentē sievietes aprakstīto gadījumu.

SIA «Tukuma auto» pasažieru pārvadājuma daļas darbinieki izskatīja šo anonīmi vēstuli, kuru rakstījusi pasažiere, kas 10. jūlijā braukusi autobusā Tukums -Tume. Autovadītājs paskaidroja, ka viņam nekādu starpgadījumu ar pasažieriem nav bijis. Viņam ir pienākums izsniegt katram pasažierim autobusa braukšanas biļeti. Arī tiem, kuriem valsts ir paredzējusi braukšanas maksas atvieglojumus. Biļete katram pasažierim ir jāuzglabā līdz brauciena beigām un izlietoto biļeti nedrīkst atstāt autobusā šoferim. Maršruta galapunktā autovadītājs fiksē savā maršruta lapā pēdējo izsniegtās biļetes numuru, lai uzņēmuma vai Tukuma rajona kontroles dienests varētu pārbaudīt biļešu izsniegšanas kārtību, kā arī – vai pasažieri autobusā nebrauc ar citā reisā izmantotām biļetēm.

Ja pasažieris samaksā naudu, bet, ejot garām autovadītājam, nepaņem biļeti, tad autovadītājam jāatgādina pasažierim, lai tas atgrieztos un paņemtu biļeti. Jebkurš uzaicinājums vai aizrādījums pasažierim ir jāizsaka pieklājīgā tonī. Ar laikraksta starpniecību gribu lūgt pasažierus būt godprātīgiem un neprovocēt autovadītājus, mēģinot viņiem atgriezt biļeti, vai pēc naudas samaksas aiziet, nepaņemot biļeti. Pirmkārt, kontrole, atklājot šādu situāciju, sodīs autobusa vadītāju, noņemot piemaksu pie algas, kura var būt 50 līdz 70 latu apjomā mēnesī.

Kontrolieri saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu likumu var sodīt pasažieri ar naudas sodu. SIA «Tukuma auto» vadītāji saņem darbam atbilstošu algu un piemaksu no ieņēmumiem par biļetēm un pārprasta palīdzība papildināt nabaga šoferīša kabatu nodara ļaunumu gan autovadītājam, gan pasažieriem.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *