Konkurence biznesā


Konkurence šķiet
negatīvs jēdziens, kad runa ir par paša uzņēmumu un iespējām ienākt
jaunā tirgū. Vērtējot ar ekonomista aci, konkurence ir sava veida
termometrs, kas uztur normālu cenu, piedāvājuma un pieprasījuma
līmeni.
BAC katru dienu saskaras ar juridisku
nianšu vērtēšanu un skaidro uzņēmējiem par konkurences dažādajiem
aspektiem, tāpēc dalāmies ar galvenajām minūtēm.

Negodīga
konkurence
Pēdējā laikā
medijos populāri kļuvis atainot uzņēmēju centienus veikt negodīgu
komercpraksi. Ko tas nozīmē? Lūk, piemērs: SIA „Rīgas
ūdens
” jeb ar šo saistīts
uzņēmums  ir apņēmušies ražot un tirgot paši savu ūdeni, taču šo
ieceri negatīvi uztvēra un komentēja ikviens Latvijas ūdens biznesa
pārstāvis. Iemesls pavisam vienkāršs – „Aqua Riga” ir Rīgas
pašvaldībai piederošs dzeramā ūdens fasēšanas un realizēšanas
uzņēmums, tas nozīmē, ka attiecīgā uzņēmuma darbība jau iesākumā
paredz nopietnus nevienlīdzīgas konkurences riskus. Šādu viedokli
medijiem paudis
arīdzan ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts. Šajā gadījumā runa ir
par situāciju, kad pašvaldības uzņēmums ir apņēmies konkurēt ar
privāto sektoru, kurā patērētājiem jau patlaban ir pieejams cenas
un kvalitātes ziņā daudzpusīgs
piedāvājums.
 

Konkurences
likums
ir pamatu pamats sarunām
par godīgu vai negodīgu komercpraksi Latvijā. Šeit var redzēt, ka
negodīga komercprakse ietver, piemēram, cita tirgus dalībnieka
nosaukuma, atšķirības zīmju, zīmola un cita satura izmantošana vai
atdarināšana. Likums tiek pārkāpts arī izplatot nepatiesu un
reputāciju graujošu informāciju par konkurējošu uzņēmumu.
Interesanti, ka arī cita uzņēmuma darbinieku uzpirkšana vai
ietekmēšana, piemēram, draudot, tiek vērtēta saskaņā ar šo likumu.
Nevelti vairākos lielos uzņēmumos ir izstrādāti speciāli iekšējie
noteikumi, kas darbiniekiem liedz pieņemt dāvanas no trešajām
personām.
 

Dominējošs
stāvoklis
Tuvojoties skolas
gaitām Latvijā ik gadu tiek pacelts jautājums par dārgajiem
izglītības materiāliem – grāmatām, darba burtnīcām utt. Šajā
gadījumā galvenokārt tiek pieminēts viens uzņēmums – grāmatnīca SIA
Apgāds
Zvaigzne ABC
, kurai oficiāli ir
piešķirts status par dominējošu stāvokli tirgū. Ko tas īsti nozīme?
Dominējošs stāvoklis pats par sevi nav pārkāpums, bet Konkurences
likums
nosaka ierobežojumus
dominējošu uzņēmumu darbībai, novēršot dominējošā stāvokļa
ļaunprātīgu izmantošanu. Tas var izpausties, piemēram, uzņēmumam
atsakoties slēgt darījumu ar citu uzņēmumu bez objektīva pamata,
nosakot netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu, piemērojot
nevienādus noteikumus ekvivalentos darījumos ar citu tirgus
dalībnieku u.c.
 

Vērts
zināt
Sadarbības līgums ir pirmais solis uz godīgas
sadarbības noslēgšanu. Jāzina, ka līgumā ir aizliegts atrunāt tādus
nosacījumus, kas vienai vai otrai pusei var radīt zaudējumus vai
piešķirt īpašas pozīcijas tirgū. Jāņem vērā, ka Eiropas tirgum ir
daudz maz līdzīgas prasības un nosacījumi konkurences jomā. Bijušās
NVS valstis un Austrumu tirgus ir pavisam cita pasaule, kur ir
ārkārtīgi svarīgi konsultēties ar pieredzējušiem
juristiem,
lai vienotos par tādu sadarbības formu, kurā var sasniegt labus
biznesa rādītājus un nepārkāpt likumu.

Veselīgai
konkurencei
piemīt
radošs spēks, kurš liek uzņēmumiem meklēt jaunus biznesa modeļus,
iespējas apgūt tirgu un ieinteresēt patērētājus par savu produktu.
Atliek vien novēlēt Jums ikvienam izmantot brīvā tirgus
priekšrocības.


Vita Barone
Valdes locekle
Business Advisory
Company 

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *